Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dit resulteert in het feit dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het alternatief is een eigen laadpaal in De Koog aan huis. Door gebruik te maken van een laadstation op eigen terrein ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor + Porsche Taycan Cross Turismo. Niet meer wachten op een vrije plek en je hebt het snel terugverdiend. Op EVPlan.nl tref je extra informatie over geschikte soorten laadpunten, een handige keuzehulp en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers die werken in jouw gemeente.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Elke dag opnieuw een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Spotgoedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €915.
- Een eigen laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Onderwerpen
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal specialisten De Koog vergelijken oktober 2024
- Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Texel
- Openbare oplaadpunten in de regio
- Laadpalen voor zakelijk gebruik
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen De Koog
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van een elektrisch voertuig als onder andere de Tesla Model 3 Standard Range Plus kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal De Koog kopen is een uitstekend idee. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hebt dan elk moment van de dag een optimale actieradius. Verder is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadstation in de wijk. De kosten worden gevormd door de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroom / verbruikskosten (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Op deze pagina bieden wij een aantal kooptips voor laadpaal laten installeren in De Koog. Op deze website lees je ook meer over Laadpaal installatie.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation De Koog installeren kan op 2 manieren. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een montagepaal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Denk vooraf na over de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase aansluiting is compatibel met de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom (400V). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Het 3-fase systeem is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig dit laten aanleggen door een elektricien in De Koog. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare kabel. De meerwaarde van de vaste variant is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 8 meter. Het minpunt is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat deze sneller nat wordt (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er wat rommelig bij hangt. Als laatste is het in de praktijk zo dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het handige van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het laadproces doe je met de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbij oogt het netter en profiteer je van een langere levensduur. Belangrijk nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. De oplossing met een losse kabel is vaak de beste keuze. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: bekijk ook de snelladers in De Koog.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee mogelijkheden: een enkele of een dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Nuttig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Slimme functies
Laadstations hebben meer en meer slimme laadfuncties. Hieronder check je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur De Koog vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €600 t/m €3075. Het prijskaartje hangt met name af van het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Daarnaast zijn er slimme stations met speciale opties als gezichts- en gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal De Koog. Type laadpaal Laadcapaciteit Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €545- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €510- €635 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €655- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €835- €970
Populaire producten
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
- NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric & Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.
Tarieven voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in De Koog schommelen tussen de € 330 en €2050. Dit hangt af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Informatie over laadpassen
Vaak wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen liggen rond de €4,00 op maandbasis.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal voor thuis kopen?
Check de beste installatiebedrijven uit jouw gemeente.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je snel terugverdiend. Hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1034 km (maandelijks). Hiermee checken we wat de verwachte kostenbesparing is. In het rekenvoorbeeld gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in De Koog):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,130 | €134,42 | €1613,04 |
Elektrisch rijden | €0,046 | €47,56 | €570,77 |
Besparing | €0,084 | €86,86 | €1042,27 |
Laadpaal aanvragen gemeente Texel
Heb je een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in De Koog aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente neemt een besluit over of en in welke omgeving de laadzuil geactiveerd wordt. Daarbij bekijkt de gemeente relevante zaken als zichtbaarheid en geschatte drukte. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Updates en informatie kun je terugvinden op www.texel.nl. Daar kom je er ook achter of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel Nederlandse gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Private lease elektrische auto.
Openbare oplaadpunten in de buurt (oktober 2024)
Laadstations in De Koog nemen in rap tempo toe. Iedereen met een laadpas kan daar gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten schommelen tussen de €0,295 – €0,585 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de onderstaande kaart check je de openbare laadstations in De Koog. Doorzoek daarnaast laadmogelijkheden en aanbieders in De Cocksdorp, De Waal, Oudeschild, Den Burg en Huisduinen.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal bij je werk biedt veel uitkomst voor personeel of bezoekers. Zoek je naar opties voor een kantoorpand met 10 parkeerplekken of meer? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Ook kan je iets bijverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik.
Informatie over thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal aan huis kopen met daarbij de installatie zit zo tussen de €750 & €2275. De totale investering wordt bepaald door welk merk je kiest (met of juist zonder slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Eneco, Engie, Essent, NLE, Energiedirect en Pure energie, Vattenfall, Vandebron, PowerPeers. Rekenen op zo’n €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,40 p/100 km. Om een indicatie te geven: een benzine aangedreven auto kost al gauw €10,35 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een basis EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De leverancier legt een nieuwe stroomgroep aan in jouw meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Van de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar de laadpaal wordt geplaatst om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in De Koog zet het laadstation vast tegen de muur of op een speciale paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Achterhaal of de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen werden geladen op 220V (1-fase). De actuele elektrische wagens vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in De Koog kan het allemaal juist aansluiten. De geschatte kosten van zo’n service bedragen circa €925. Goed om te weten: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 zien we met name terug bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veruit de meest bekende elektrische auto’s in De Koog kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Iedere gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Texel biedt momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt aanvragen of de paal niet al te ver van jouw huis kan komen te staan. Voor meer info en aanvragen zie www.texel.nl.