Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dat heeft als gevolg dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een handige laadpaal in Teylingen aan huis. Op basis van een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor en/of Mercedes EQV 300 Lang. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is erg goedkoop. Op deze website lees je bruikbare informatie over meerdere soorten laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Goedkoop rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Deze slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €900.
- Jouw eigen laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Teylingen
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV zoals bijvoorbeeld de Volkswagen ID.4 1st kan op verschillende manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Teylingen kopen is een zeer interessante optie. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan de zekerheid van een goed geladen accu. Eveneens is het veel betaalbaarder dan een laadstation in de omgeving. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de laadpaal zelf, de installatiekosten en de tarieven voor de elektriciteit (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mijn woning en auto? In het gedeelte hieronder check je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden voor laadpaal laten installeren in Teylingen. Zie ook onze informatie over Beste laadpaal.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Teylingen kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een vrijstaande paal. De werking is verder helemaal identiek. Analyseer hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen systeem
Het 1-fase laadstation maakt gebruik van de reguliere 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Tegen een kleine meerprijs kan je de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Teylingen. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare kabel. Het gemak van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Waar je op moet letten is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat deze sneller nat wordt (of je moet de auto binnen opladen). Daarnaast kan het zijn dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte moet ook opgemerkt worden dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het handige van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Hiervoor gebruik je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Eveneens heb je geen rommelige hangende kabels en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Een punt van kritiek is dat het altijd even iets langer duurt als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadpaal zonder vaste kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Teylingen.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er bestaan twee types: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Erg handig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Bijgaand vind je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Teylingen vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €725 tot €3425. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de laadcapaciteit van het station. Hoe hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Daarnaast heb je de keuze uit slimme stations met leuke functies als voice of gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Teylingen. Soort laadstation Vermogen Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €520- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €515- €605 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €675- €755 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €865- €1065
Bekende merken
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
- Alternatieven: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge en Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.
Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Teylingen schommelen tussen de € 380 en plus minus €2175. Dit is afhankelijk van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Heb ik een laadpas nodig?
Hedendaags wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Je kunt natuurlijk zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €3,75 p/maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatische verrekening werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vind ervaren verkooppunten uit jouw streek.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Bijgaand hebben wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1084 kilometer op maandbasis. Hiermee becijferen we wat de verwachte kostenbesparing is. Daarbij gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Teylingen):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,140 | €151,76 | €1821,12 |
Elektrisch | €0,050 | €54,20 | €650,40 |
Besparing | €0,0900 | €97,56 | €1170,72 |
Laadpaal aanvragen gemeente Teylingen
Rijd je een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Teylingen aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en in welke omgeving de laadzuil geplaatst wordt. Daarbij bekijkt de gemeente invalshoeken zoals vindbaarheid en drukte. Iedereen met een elektrische auto kan het gebruiken. Extra achtergrondinfo is te vinden op www.teylingen.nl/. Daar lees je ook of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Elektrisch v.s. benzine.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Teylingen nemen in rap tempo toe. Elke laadpashouder kan hier parkeren en laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De tarieven variëren tussen de €0,250 – €0,585 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het volgende schema check jij de openbare laadstations in Teylingen. Check tevens oplaadpunten en installatiebedrijven in Leiderdorp, Oegstgeest, Leiden, Westland en Rijswijk.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een extra stukje service richting bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Bekijk je de mogelijkheden voor een kantoor of bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Daarnaast kunnen bedrijven verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief installatiewerk varieert kostentechnisch tussen de €875 en €2175. De kosten van het hele pakket wordt grotendeels bepaalt door af het type laadpaal (wel of geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw vaste energieleverancier zoals Energiedirect, Essent, Eneco, Engie, NLE en Vandebron, Vattenfall, PowerPeers, Pure energie. Dit is nu ongeveer €0,245 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,00 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een auto met benzinemotor kost ongeveer €9,85 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een reguliere EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Zuid-Holland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De leverancier treft de nodige voorbereidingen in jouw meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de installateur overleg je waar het station moet komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Teylingen plaatst het als wallbox aan de muur of op een stevige paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is iedere meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De nieuwste elektrische wagens vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Teylingen zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De onkosten van deze installatieservice zijn zo’n €850. Disclaimer: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers (van laadkabels) kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers komen we tegen bij merken uit Europa. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Teylingen dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Teylingen biedt op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of het openbare laadpunt in de buurt van jouw huis kan komen. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.teylingen.nl/.
Alle plaatsen in deze gemeente