Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dit resulteert in het feit dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. De oplossing is een eigen laadpaal in Driebergen-Rijsenburg aan huis. Met behulp van een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Dacia Spring Electric of jouw Kia e-Soul 64 kWh. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is ook financieel gezien een goede investering. Op EVPlan.nl bekijk je handige informatie over populaire soorten laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en kom je in contact met leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- Je beschikt altijd over een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Voordelige autorijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €965.
- Een individueel laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Thema’s
- Keuzehulp: laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal installateurs Driebergen-Rijsenburg vergelijken november 2024
- Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
- Een openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Utrechtse Heuvelrug
- Kaart met openbare oplaadpunten
- Laadpalen bij je bedrijf
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Driebergen-Rijsenburg
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijv. de CUPRA el-Born kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Driebergen-Rijsenburg kopen is een goede investering. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hebt dan de zekerheid van een optimale actieradius. Daarbovenop is het vele malen goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten bestaan uit: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroom / verbruikskosten (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welk laadstation is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? Op deze pagina delen we belangrijke aspecten om over na te denken met betrekking tot laadpaal laten installeren in Driebergen-Rijsenburg. Zie ook onze informatie over Accu.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Driebergen-Rijsenburg kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een speciale paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk kritisch de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen station
De 1 fase installatie functioneert met een standaard 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Een 3-fase laadzuil heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Voor een paar honderd euro kun jij de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Driebergen-Rijsenburg. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Spotgoedkoop opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Losse of vaste laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander pluspunt is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Het minpunt is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er water in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat je ook vaak ziet is dat het wat rommelig oogt. Daarbij is het in de praktijk zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (net als socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het opladen gebeurt namelijk met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Verder ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het grote nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. De oplossing met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dat geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Driebergen-Rijsenburg.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er bestaan twee types: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit is praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig meer en meer slimme laadfuncties. Hieronder vind je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Driebergen-Rijsenburg vergelijken
De tarieven van laadpalen variëren enorm. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €800 t/m €3200. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. In aanvulling hierop onderscheiden we slimme laadpunten met speciale functies als Dynamic Load Balancing die duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Driebergen-Rijsenburg. Laadstation type Laadvermogen Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €525- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €500- €610 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €650- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €855- €985
Betrouwbare producten
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
- NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
- EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
- Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
- Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
- Andere opties: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric en Tritium, Efacec, Xcharge, Zaptec.
Installatieprijzen 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Driebergen-Rijsenburg komen uit tussen de €450 & €2000. Dit is afhankelijk van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Laadpas
Bij sommige aanbieders wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn zo’n €3,50 per maand.
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Vind erkende installateurs uit jouw streek.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In het onderstaande gedeelte tonen we een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1137 kilometer per maand. Op basis van dit gemiddelde ramen we wat je kunt besparen. In het rekenvoorbeeld gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Driebergen-Rijsenburg):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,135 | €153,50 | €1841,94 |
Elektrisch rijden | €0,047 | €53,44 | €641,27 |
Besparing | €0,088 | €100,06 | €1200,67 |
Laadpaal aanvragen gemeente Utrechtse Heuvelrug
Een elektrische auto gekocht, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Driebergen-Rijsenburg aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente bepaalt of en op welke locatie de laadzuil werkzaam zal worden. Hierbij bekijken zij aspecten zoals bereikbaarheid en drukte. Iedereen met een elektrische auto kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle info kun je terugvinden op www.heuvelrug.nl. Daar kom je er ook achter of er een subsidie mogelijk is. Meer en meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Laadpalen.
Overzicht openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Driebergen-Rijsenburg zijn er voldoende. Elke weggebruiker mag daar in principe gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De onkosten bedragen tussen de €0,280 en €0,610 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de afbeelding hieronder zie jij alle openbare laadstations in Driebergen-Rijsenburg. Vind ook laadmogelijkheden en verkooppunten in Overberg, Amerongen, Leersum, Maarsbergen en Maarn.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal naast kantoor is een extra stukje service richting klanten, bezoekers en personeel. Bekijk je de mogelijkheden voor een locatie met 10 parkeerplekken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder meerdere subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Verder kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Het aankopen van een laadpaal inclusief de installatieservice varieert kostentechnisch tussen de €1075 – €2250. De uiteindelijke kostprijs wordt bepaald door het soort systeem (softwarematige slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw leveranciers van energie zoals Essent, NLE, Budget energie, Energiedirect, Eneco en Vattenfall, Oxxio, PowerPeers, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,90 p/100 km. Even om te vergelijken: een auto met benzinemotor kost ongeveer €9,85 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een reguliere EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Utrecht.
Hoe werkt de installatie?
De leverancier legt een nieuwe stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanuit de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Driebergen-Rijsenburg zet het laadstation vast tegen de muur of installeert het op een paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Al met al is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Let er wel op dat je groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De allereerste elektrische auto’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Moderne modellen kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Driebergen-Rijsenburg zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De totale onkosten bedragen zo’n €875. Bedenk wel: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt vooral gebruikt door merken uit Europa. De meeste favoriete elektrische auto’s in Driebergen-Rijsenburg zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Utrechtse Heuvelrug biedt op het ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt er wel over nadenken om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt vragen of het laadpunt niet al te ver van jouw woning geplaatst mag worden. Zie ook www.heuvelrug.nl.