Elektrisch rijden is de toekomst. Dat heeft als gevolg dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een slimme laadpaal in Leersum aan huis. Middels een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Volkswagen ID.4 1st of Tesla Model X Long Range Plus. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is erg goedkoop. Hier lees je extra informatie over betrouwbare soorten laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw omgeving.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Gratis rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €980.
- Een thuis-laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Index
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal installateurs Leersum vergelijken november 2024
- Klik hier voor jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Utrechtse Heuvelrug
- Overzicht met openbare oplaadpunten
- Laadpalen bij je bedrijf
- Klik hier voor veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Leersum
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het elektrisch laden van een EV zoals bijvoorbeeld de Tesla Model 3 Standard Range Plus kan op verschillende manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Leersum kopen is een goede investering. Het is gemakkelijk en snel en je bent altijd verzekerd van een perfect opgeladen accu. Overigens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een laadstation in de omgeving. De kosten worden gevormd door de initiële aanschaf + installatie en de stroom / verbruikskosten (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is geschikt voor mijn auto en mijn situatie? Hierbij bespreken we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden met betrekking tot laadpaal laten installeren in Leersum. Of klik door voor meer informatie over Milieuvriendelijke EV.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Leersum kan op 2 manieren worden geplaatst. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Onderzoek de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen installatie
Het 1 fase systeem maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale vermogen is 11 kW. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Leersum. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De goedkoopste oplossing en nooit meer in de rij bij een laadstation
Laadkabel: vast of los
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het grote voordeel van de vaste stekker is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde is het goed om je te bedenken dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het handige van een losse kabel (net als socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Daarvoor neem je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarnaast heb je geen rommelige hangende kabels en gaat jouw kabel langer mee. Het grote nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Het station met een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dat geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Leersum.
Enkele vs dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkele paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Erg handig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of voor zakelijke doeleinden.
Slimme toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig steeds vaker slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder lees je extra uitleg over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Leersum vergelijken
De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €725 t/m €3425. De aanschafkosten hangen vooral af van het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Ook kan je kiezen voor slimme stations met extra functies als Dynamic Load Balancing die kostbaarder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Leersum. Soort laadstation Capaciteit Tijd volle batterij Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €510- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €505- €635 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €670- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €845- €945
Goede merken
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
- Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Maximaal inzicht dankzij slimme Smartphone App.
- Ook interessant: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger & Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Kosten voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Leersum wisselen tussen de €410 en ongeveer €1900. Dit hangt af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Tegenwoordig wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €2,50 (maandelijks).
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Bekijk de beste adviseurs uit jouw gemeente.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In de tabel hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1134 km per 4 weken. Met dit aantal kilometers becijferen we met welke kosten je rekening moet houden. In ons voorbeeld nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Leersum):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,120 | €136,08 | €1632,96 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €49,90 | €598,75 |
Besparing | €0,076 | €86,18 | €1034,21 |
Laadpaal aanvragen gemeente Utrechtse Heuvelrug
Rijd je een elektrische auto, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Leersum aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente zal concluderen of en op welke locatie de laadzuil gemonteerd wordt. Ze analyseren hiervoor relevante zaken als zichtbaarheid en of het technisch kan. Elke inwoner kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer informatie is terug te lezen op www.heuvelrug.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je een subsidie kunt krijgen. Veel Nederlandse gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Laadpassen vergelijken.
Lijst met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Leersum zijn 24/7 actief. Iedereen met een abonnement kan daar gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De kosten variëren tussen de €0,250 – €0,610 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het Google Maps overzicht vind jij de openbare laadstations in Leersum. Vind ook laadmogelijkheden en leveranciers in Maarsbergen, Maarn, Langbroek, Cothen en Doorn.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal naast kantoor is heel praktisch voor bijv. klanten, bezoekers en personeel. Gaat het om een pand met 10 parkeerplekken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er meerdere subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Bovendien kan je extra geld verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een individueel laadpaal voor huis inclusief de installatieservice varieert qua prijs tussen de €925 – €2500. De prijsindicatie wordt grotendeels bepaalt door af welk merk je kiest (softwarematige slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost een auto thuis opladen?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je stroomleverancier voor je woning zoals Essent, Budget energie, Engie, Energiedirect, NLE en Oxxio, Vandebron, PowerPeers, Pure energie. Dat is doorgaans zo’n €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,55 per 100 kilometer. Vergeet niet: een benzineauto kost circa €9,70 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De standaard EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Utrecht.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in je stroomkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Van de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de beste manier is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De gecertificeerde laadpaal installateur in Leersum monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of hij komt op een aparte paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Al met al is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Let er wel op dat je groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De oude modellen EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De hedendaagse elektrische wagens vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Leersum kan het allemaal juist aansluiten. De totale onkosten liggen rond de €950. Bedenk wel: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veruit de meest favoriete elektrische auto’s in Leersum zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Utrechtse Heuvelrug verstrekt momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt verzoeken of het laadpunt dichtbij jouw woning geplaatst mag worden. Een verzoek indienen kan op www.heuvelrug.nl.