Laadpaal Maarn

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Daarbij komt ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het is dan mogelijk om te gaan voor een handige laadpaal in Maarn aan huis. Middels een particulier laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus & Jaguar I-Pace EV320. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is veel voordeliger. Op dit portaal vind je praktische informatie over betrouwbare soorten laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk bij jou in de regio.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Goedkoper autorijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €910.
  • Een privé laadstation aan huis kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Maarn

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het elektrisch laden van een EV als o.a. een CUPRA el-Born gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal Maarn kopen is een goede investering. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan elk moment van de dag een volgeladen accu. Evenzeer is het stukken betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten bestaan uit: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroom / verbruikskosten (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn situatie? In het gedeelte hieronder delen we inhoudelijke informatie en tips met betrekking tot laadpaal laten installeren in Maarn. Of klik door voor meer informatie over Smart Charging.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Maarn kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een speciale paal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk kritisch hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadzuil kan laden met de doorsnee 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadzuil is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt eenvoudig de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Maarn. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

De voordeligste manier van opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation

Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel of een losse kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Ook is het goed om te weten dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Daarbij moet ook opgemerkt worden dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het gemak van een losse kabel (net als socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Opladen kan altijd en overal met de stekker die je in de auto hebt liggen. Tevens ziet het er niet zo chaotisch uit en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het minpunt is dat het altijd even iets langer duurt als je gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Maarn.

Enkele of dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor één aansluiting of twee aansluitingen. Het enige verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Erg handig voor huishoudens met 2 EV’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Smart functies
De huidige oplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder vind jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.

Laadpaal installateur Maarn vergelijken

De prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis ligt tussen de €800 tot €3100. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Tevens zien we steeds meer slimme wallboxen en palen met mogelijkheden als gezichts- en gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Maarn.

Type stationLaadvermogenOplaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€505- €615
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€550- €625
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€675- €765
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€855- €960
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Goede producten

  1. EVBox:Gecertificeerde installatie.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
  3. NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
  4. Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
  5. Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
  6. EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
  7. Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
  8. Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
  9. Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
  10. Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
  11. Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
  12. Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
  13. NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
  14. Andere leveranciers: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge of Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Maarn bedragen tussen de €360 en €2025. Dit wordt berekend aan de hand van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe langer deze afstand, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Abonnementstarieven laadpassen
Vaak wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €4,00 p/maand.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Gast Tarief instellen.
  • Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.

Laadpaal voor thuis kopen?

Zoek aangesloten verkooppunten uit jouw gemeente.

Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt plus installatie heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Op deze pagina illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1132 km per 4 weken. Op basis daarvan ramen we wat jouw potentiële besparing is. Hierbij zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Maarn):

  • Benzine rijden 2024: €0,110/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
SoortKosten p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,110€124,52€1494,24
Elektrisch rijden€0,042€47,54€570,53
Besparing€0,068€76,98€923,71
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Utrechtse Heuvelrug

Rijd je een elektrische auto, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Maarn aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil geactiveerd wordt. Ze analyseren hiervoor zaken als vindbaarheid en drukte. Elke bewoner kan het gebruiken. Alle details is beschikbaar gesteld op www.heuvelrug.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of de gemeente subsidies verstrekt. Meer en meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Daar kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Accu.

Openbare oplaadpunten (november 2024)

Laadstations in Maarn zijn veel beschikbaar. Iedereen met een abonnement kan daar gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De prijzen bedragen tussen de €0,280 – €0,585 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het volgende schema vind jij de openbare laadstations in Maarn. Vind ook oplaadpunten en installateurs in Langbroek, Cothen, Doorn, Elst en Uddel.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden maarn-3951

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal bij uw bedrijf biedt veel uitkomst voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Bekijk je de mogelijkheden voor een pand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Op basis van de huidige wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Tevens kunnen bedrijven verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatie kost +/- tussen de €950 en €2150. De totale investering hangt vooral af van het type laadstation (softwarematige slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Wat betaal ik voor een volle accu?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw huidige energieleverancier zoals NLE, Engie, Eneco, Budget energie, Energiedirect en Vandebron, Pure energie, Vattenfall, Oxxio. Over het algemeen niet meer dan €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,90 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een auto met benzinemotor kost circa €10,05 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een normale EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Utrecht.

Hoe werkt de installatie?
De monteur kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Van de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen wordt besloten wat de meest efficiënte route is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Maarn zet het laadstation vast tegen de muur of hij komt op een aparte paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Al met al is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste elektrische voertuigen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere auto’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Maarn zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De onkosten van deze installatieservice bedragen zo’n €900. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt met name toegepast bij verschillende merken binnen de EU. De favoriete elektrische auto’s in Maarn kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Elke provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt er wel over nadenken om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt vragen of het openbare laadpunt in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Voor meer info en aanvragen zie www.heuvelrug.nl.

Plaats een reactie