Elektrisch rijden is de toekomst. Door deze trend zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Overweeg dan zeker eens een 100% eigen laadpaal in Maarsbergen aan huis. D.m.v. een zelfvoorzienend laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw MG ZS EV + Hyundai Kona Electric 39 kWh. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en je hebt het snel terugverdiend. Op dit portaal zoek je handige informatie over diverse type laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers die werken in jouw gemeente.
- Met een particuliere elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €990.
- Jouw eigen laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Maarsbergen
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van de accu van een EV zoals een Tesla Model 3 Long Range Dual Motor gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal Maarsbergen kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het werkt snel en eenvoudig en je hebt dan de zekerheid van een perfect opgeladen accu. Ook is het veel betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. Je hebt te maken met de volgende kosten: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroom / verbruikskosten (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? In onze keuzehulp kan je aan de slag met aantal belangrijke aandachtspunten voor laadpaal laten installeren in Maarsbergen. Of klik door voor meer informatie over Zero Emission.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Maarsbergen kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een montagepaal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Analyseer hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen station
De 1 fase installatie functioneert met een standaard 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Het 3-fase systeem kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt eenvoudig de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Maarsbergen. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een oplaadpaal aan huis?
Goedkoop en snel laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse stekker. Het grote voordeel van een vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(of je moet de auto binnen opladen). Een ander nadeel is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ten derde moet ook opgemerkt worden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het grote voordeel van een losse kabel (of socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het opladen gebeurt namelijk met de reguliere meegeleverde kabel. Tevens oogt het een stuk georganiseerder en blijft de kabel langer goed. Belangrijk nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw EV wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n scenario kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Maarsbergen.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor een enkele of een dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Heel erg praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of voor zakelijke doeleinden.
Innovatieve toepassingen
De huidige oplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk lees jij extra details over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Maarsbergen vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis varieert van €525 – €3025. De kosten worden tot stand door o.a. het laadvermogen van het systeem. Des te hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Bovendien zijn er slimme palen met toffe opties als Autostart die een hogere verkoopprijs hebben. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Maarsbergen. Type laadpaal Laadcapaciteit Oplaadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €520- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €545- €625 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €695- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €865- €1065
Populaire leveranciers
- EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
- Ecotap: Degelijk Nederlands design.
- Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger & Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.
Tarieven voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Maarsbergen komen uit tussen de €380 en plus minus €2025. De totale kosten hangen af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementsprijzen laadpassen
Optioneel wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is geen vereiste, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €4,25 per maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Zoek de beste adviseurs uit jouw regio.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Het kopen van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Op deze pagina kan je een rekenvoorbeeld zien. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1133 kilometer per 4 weken. Met dit aantal kilometers becijferen we welke besparing er mogelijk is. Hierbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Maarsbergen):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €130,30 | €1563,54 |
Elektrisch rijden | €0,043 | €48,72 | €584,63 |
Besparing | €0,072 | €81,58 | €978,91 |
Laadpaal aanvragen gemeente Utrechtse Heuvelrug
Heb jij de beschikking over een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Maarsbergen aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Zodra je voldoet aan deze criteria wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente geeft aan of en waar de laadzuil geplaatst wordt. Daarbij bekijkt de gemeente zaken als bereikbaarheid en geschatte drukte. Elk huishouden kan het gebruiken. Alle details kan je lezen op www.heuvelrug.nl. Daar kom je er ook achter of je een subsidie kunt krijgen. Steeds meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Energieleverancier.
Kaart met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Maarsbergen nemen in rap tempo toe. Iedere EV-bezitter kan hier parkeren en laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten schommelen tussen de €0,250 tot €0,580 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In onze maps kaart check jij de openbare laadstations in Maarsbergen. Vind ook laadstations en verkopers in Maarn, Langbroek, Cothen, Doorn en Elst.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij je werk is een prettige service voor werknemers en klanten. Beschik je over een kantoor of bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Ook verdient een zakelijke laadpaal zich terug door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief plaatsing zit zo tussen de €1075 en €2225. Het hele prijskaartje is afhankelijk van het soort systeem (wel/geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van de stroomaanbieder van je huis zoals Energiedirect, Essent, Eneco, NLE, Budget energie en Vandebron, Vattenfall, Pure energie, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,210 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,35 per 100 kilometer. Belangrijk: een benzineauto kost om en nabij de €9,65 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een basis EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Utrecht.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De expert plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in het centrale stroompunt in je huis. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanuit de stroomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de installateur overleg je wat een goede plek is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Maarsbergen plaatst het als wallbox aan de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De allereerste elektrische auto’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Nieuwere elektrische wagens vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit kennen we ook als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Maarsbergen kan dit uit handen nemen. De geschatte kosten van zo’n service zijn zo’n €875. Let op: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 zien we met name terug bij merken uit de Europese Unie. Veel favoriete elektrische auto’s in Maarsbergen zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt er wel over nadenken om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of deze laadpaal in de buurt van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.heuvelrug.nl.