Laadpaal Grijpskerke

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dit resulteert in het feit dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het alternatief is een privé laadpaal in Grijpskerke aan huis. D.m.v. een laadstation op eigen terrein ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Skoda Enyaq iV 80 en/of Hyundai Kona Electric 39 kWh. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en de kWh prijs is voordeliger. Op deze website zoek je praktische informatie over populaire type laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en vind je ervaren leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Dankzij een elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Autorijden zonder onkosten door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €935.
  • Een thuis-laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Grijpskerke

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig zoals een Aiways U5 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Grijpskerke kopen is een goede investering. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan elk moment van de dag een 100% actieradius. Ook is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de aanschaf en installatie van de paal en uiteraard de verbruikte stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning (meterkast) en auto? Verderop bespreken we bruikbare informatie ten aanzien van laadpaal laten installeren in Grijpskerke. Zie ook onze informatie over Onderhoud.

Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Grijpskerke kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een stevige paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk goed na over de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen systeem
Het 1-fase laadstation functioneert met de reguliere 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. De 3-fase variant heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt eenvoudig de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Grijpskerke. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

De voordeligste manier van opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Losse of vaste kabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare/losse kabel. Het gemak van de vaste variant is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Ook is het goed om te weten dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij EV-box tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat je ook vaak ziet is dat het wat rommelig oogt. Bovendien moet je opletten dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Opladen kan altijd en overal met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Bovendien ligt de kabel niet zo in het zicht en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het minpunt is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een laadzuil met losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Grijpskerke.

Enkele vs dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor een enkel of een dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Erg handig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of juist voor bedrijven.

Innovatieve toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig meer en meer slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder vind je meer info over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
  • Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.

Laadpaal installateur Grijpskerke vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De investering van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €775 tot +/- €3125. Het prijskaartje hangt met name af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger je systeem, des te sneller de batterij weer is opgeladen. In aanvulling hierop kan je kiezen voor slimme laadpunten met functies als gezichts- en gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Grijpskerke.

Soort laadpaalLaadcapaciteitOplaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€500- €630
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€530- €650
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€655- €765
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€845- €965
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Bekende merken

  1. EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
  3. NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
  4. Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
  5. Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
  6. EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
  7. Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
  8. Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
  9. Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
  10. Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
  11. Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
  12. Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
  13. NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Schneider Electric of Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Grijpskerke komen uit tussen de €330 tot €2200. De prijs wordt bepaald door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het perceel, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabels benodigd zijn.

Abonnementskosten laadpas
Tegenwoordig wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Je kunt natuurlijk zonder, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen zo’n €3,75 op maandbasis.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Gastgebruik toestaan.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Check ervaren installateurs die werken in je omgeving.

Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt plus installatie verdien je vrij vlot terug. Bijgaand vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1105 km per maand. Op basis van dit gemiddelde verwachten we met welke kosten je rekening moet houden. In onze calculatie kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Grijpskerke):

  • Benzine rijden 2024: €0,125/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
TypePrijzen p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,125€138,13€1657,50
Elektrisch rijden€0,045€49,73€596,70
Besparing€0,080€88,40€1060,80
Kosten elektrisch vs benzine rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Veere

Rijd je een elektrische auto, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Grijpskerke aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar precies de laadzuil geactiveerd wordt. Ze analyseren hiervoor zaken als bereikbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke EV-rijder mag gebruik maken van het oplaadpunt. Meer details vind je op www.veere.nl. Daar kom je er ook achter of er eventueel subsidie beschikbaar is. Steeds meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Informatie over elektrisch rijden.

Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (november 2024)

Laadstations in Grijpskerke zijn 24/7 actief. Iedereen met een abonnement heeft de mogelijkheid daar te laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De tarieven wisselen tussen de €0,300 – €0,590 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de afbeelding hieronder bekijk jij de openbare laadstations in Grijpskerke. Vergelijk ook laadmogelijkheden en leveranciers in Aagtekerke, Westkapelle, Domburg, Oostkapelle en Vrouwenpolder.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden grijpskerke-4364

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal bij uw bedrijf is een extra stukje service richting werknemers en klanten. Heb je een parkeerterrein met 10 parkeervakken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Daarnaast kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.


Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatie kost tussen de €825 – €2425. De totale investering wordt bepaald door het model laadzuil (met of juist zonder slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan de stroomaanbieder van je huis zoals Engie, NLE, Eneco, Energiedirect, Budget energie en Vattenfall, Oxxio, PowerPeers, Vandebron. Dat is om en nabij de €0,245 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,25 p/100 km. Even om te vergelijken: een gemiddelde benzineauto kost je zo’n €9,80 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een normale EV eist 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Zeeland.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De leverancier legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in het centrale stroompunt in je huis. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Van de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen wordt besloten wat de meest efficiënte route is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Grijpskerke zet het als wallbox tegen de muur of op een speciale paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Al met al is elke stroomkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De oude modellen EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele modellen vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit kennen we ook als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Grijpskerke kan het allemaal juist aansluiten. De prijzen van deze service bedragen ongeveer €900. Disclaimer: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers komen we tegen bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. De beschikbare elektrische auto’s in Grijpskerke zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) beschikken over type 2 (Mennekes).

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Veere biedt op het ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of deze laadpaal in de buurt van jouw woning kan komen. Bekijk ook www.veere.nl.

Plaats een reactie