Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dat betekent ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. De oplossing is een eigen laadpaal in Santpoort-Noord aan huis. Met behulp van een laadstation op eigen terrein geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Dacia Spring Electric + Hyundai Kona Electric 39 kWh. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is een stuk voordeliger. Op deze website lees je handige informatie over diverse laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs die werken in jouw gemeente.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Elke dag opnieuw een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Nog voordeliger rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €895.
- Een privé laadstation aan huis verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Santpoort-Noord
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. een Audi Q4 Sportback e-tron kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Santpoort-Noord kopen is een zeer interessante optie. Het is ontzettend handig in gebruik en je rijdt elke ochtend weg met een volgeladen accu. Overigens is het vele malen goedkoper dan een laadstation in de omgeving. De kosten bestaan uit: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroomprijzen (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn situatie? Verderop check je belangrijke aspecten om over na te denken voor laadpaal laten installeren in Santpoort-Noord. Bekijk ook meer info over Lease een elektrische auto.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Santpoort-Noord kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een montagepaal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Achterhaal de afstand tot de parkeerplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1-fase laadstation maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadpaal heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt gemakkelijk je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Santpoort-Noord. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Voordelig opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel of een losse variant. Het grootste gemak van de vaste stekker is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Verder is het zo dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte is het zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je gebruikt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Bovendien ligt de kabel niet zo in het zicht en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Een negatief aspect is dat het altijd even iets langer duurt als je gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Het station met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n geval zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Santpoort-Noord.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 mogelijkheden: een enkel of een dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Erg handig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk check je extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Santpoort-Noord vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €925 tot +/- €3075. De kosten worden tot stand door o.a. het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Daarnaast zijn er slimme palen met functies als gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Santpoort-Noord. Laadstation type Vermogen Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €515- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €545- €625 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €655- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €865- €920
Goede leveranciers
- EVBox:Weer- en schokbestendig.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
- Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
- Alternatieve marken: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric & Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Installatieprijzen 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Santpoort-Noord lopen uiteen tussen de €360 en €1925. De prijs wordt bepaald door het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Kosten van het laadpas abonnement
Steeds vaker wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €4,25 (maandelijks).
- Online inzicht in laadsessies.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Achterhaal populaire installateurs die werken in je omgeving.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In de tabel hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1064 kilometer per maand. Met dit getal checken we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze begroting nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Santpoort-Noord):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €122,36 | €1468,32 |
Elektrisch rijden | €0,043 | €45,75 | €549,02 |
Besparing | €0,072 | €76,61 | €919,30 |
Laadpaal aanvragen gemeente Velsen
Lease of koop jij een elektrische auto, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Santpoort-Noord aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil aangesloten wordt. Daarbij bekijkt de gemeente variabelen als bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Elke EV-rijder mag het gebruiken. Meer informatie is beschikbaar op www.velsen.nl. Hier kan je ook lezen of er een subsidie mogelijk is. Flink wat gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Onderhoud EV’s.
Openbare laadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Santpoort-Noord zijn aanwezig. Elke weggebruiker kan hier laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen wisselen tussen de €0,230 en €0,565 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het Google Maps overzicht zie je alle openbare laadstations in Santpoort-Noord. Doorzoek daarnaast laadmogelijkheden en aanbieders in Spaarnwoude, Haarlemmerliede, Spaarndam, Spaarndam en Overveen.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal naast kantoor kan worden gebruikt door je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Beschik je over een bedrijfspand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder verschillende subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Ook kan je extra geld verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal met daarbij de installatie varieert kostentechnisch tussen de €1025 – €2200. De uiteindelijke kostprijs hangt af van het soort laadsysteem (eventuele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en laadstation en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw vaste energieleverancier zoals NLE, Budget energie, Essent, Engie, Eneco en Oxxio, PowerPeers, Pure energie, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,225 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,25 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een auto met benzinemotor kost om en nabij de €9,80 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De huidige EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Noord-Holland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De expert integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in je stroomkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanaf de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het laadpunt het beste kan komen om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in Santpoort-Noord bevestigt het laadstation aan de muur of op een stevige paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Al met al is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Belangrijk is of de meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Innovatieve elektrische wagens vereisen een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Santpoort-Noord kan het allemaal juist aansluiten. De onkosten van deze installatieservice bedragen ongeveer €825. Bedenk wel: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. Veel beschikbare elektrische auto’s in Santpoort-Noord hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Velsen verstrekt op het ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt vragen of de laadzuil niet al te ver van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Een verzoek indienen kan op www.velsen.nl.