Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Daarbij komt ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Velsen-Noord aan huis. Door gebruik te maken van een laadstation van jezelf weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Volkswagen ID.4 1st & Renault Zoe ZE50 R135. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is erg goedkoop. Op EVPlan.nl ontdek je waardevolle informatie over betrouwbare soorten laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom je in contact met leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.
- Met een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- Je beschikt altijd over een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Rijden zonder kosten door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al voor €960.
- Een laadstation bij de woning kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Index
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal bedrijven Velsen-Noord vergelijken november 2024
- Klik hier voor jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
- Openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Velsen
- Openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen bij je bedrijf
- Veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Velsen-Noord
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van jouw EV zoals bijv. de Mercedes EQA kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Velsen-Noord kopen biedt veel voordelen. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan elk moment van de dag een volgeladen accu. Verder is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroom / verbruikskosten (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? Hierbij kan je aan de slag met inhoudelijke informatie en tips ten aanzien van laadpaal laten installeren in Velsen-Noord. Op EVplan.nl lees je ook meer over Actieradius.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Velsen-Noord kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. De werking is verder helemaal identiek. Analyseer hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (dan heb je minder kabels nodig).
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase installatie draait op de reguliere 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Tegen een kleine meerprijs kan je dit laten aanleggen door een elektricien in Velsen-Noord. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste kabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grootste gemak van de vaste stekker is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander pluspunt is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ook moet ook opgemerkt worden dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het handige van een losse kabel (net als een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het laadproces doe je met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Overigens heb je geen rommelige hangende kabels en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Waar je op moet letten is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, daarna sluit je ‘m aan. Een paal met een losse laadkabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Velsen-Noord.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Ideaal wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of juist voor bedrijven.
Innovatieve toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen intuïtieve slimme laadfuncties. Hierbij lees je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Velsen-Noord vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De adviesprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €750 tot €3100. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. In aanvulling hierop heb je de keuze uit slimme wallboxen en palen met snufjes als gebarenherkenning die kostbaarder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Velsen-Noord. Type laadstation Laadcapaciteit Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €520- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €530- €650 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €670- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €835- €1060
Betrouwbare leveranciers
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
- Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
- Andere mogelijkheden: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge & Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.
Kosten voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Velsen-Noord variëren van €350 tot €2125. De totale kosten hangen af van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementsprijzen laadpassen
Hedendaags wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen liggen rond de €4,50 p/maand.
- Inzicht in je laadsessies.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Achterhaal aangesloten verkooppunten in de regio.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De investering in een elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Onderstaand tonen we een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1054 km per maand. Op basis daarvan berekenen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze berekening gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Velsen-Noord):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Type | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,120 | €126,48 | €1517,76 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €46,38 | €556,51 |
Besparing | €0,076 | €80,10 | €961,25 |
Laadpaal aanvragen gemeente Velsen
Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Velsen-Noord aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en in welke omgeving de laadzuil neergezet wordt. Ze onderzoeken aspecten zoals zichtbaarheid en drukte. Iedereen mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle info is beschikbaar op www.velsen.nl. Daar kom je er ook achter of de gemeente subsidies verstrekt. Het merendeel van de gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Laadpalen vergelijken.
Openbare laadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Velsen-Noord zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen kan daar gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De tarieven liggen tussen de €0,265 tot wel €0,550 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de afbeelding hieronder bekijk jij de openbare laadstations in Velsen-Noord. Check tevens laadplekken en leveranciers in Wijk aan Zee, Egmond-Binnen, Egmond aan den Hoef, Egmond aan Zee en Akersloot.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je bedrijf is heel praktisch voor bijv. werknemers en klanten. Gaat het om een bedrijfspand met meer dan 10 parkeervakken? Naar de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Tevens kan je iets bijverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Informatie over thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een particulier laadpaal voor huis en laten installeren zit zo tussen de €1000 – €2400. De prijsindicatie is afhankelijk van het type en model (softwarematige slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je eigen energieleverancier zoals Budget energie, Energiedirect, NLE, Essent, Eneco en PowerPeers, Vattenfall, Vandebron, Oxxio. Rekenen op zo’n €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,90 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een auto met benzinemotor kost je al snel €9,55 p/100 km. Met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De gemiddelde EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Holland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De vakman legt een nieuwe stroomgroep aan in de meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Van de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je waar de laadpaal wordt geplaatst om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Velsen-Noord plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een montagepaal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is elke woning in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste elektrische voertuigen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De hedendaagse auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Velsen-Noord kan jou hierin ontzorgen. De totale onkosten zijn circa €800. Disclaimer: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij merken uit de Europese Unie. De meeste populaire elektrische auto’s in Velsen-Noord hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Velsen verstrekt op het ogenblik geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het openbare laadpunt in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.velsen.nl.