Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dat heeft als gevolg dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een eigen laadpaal in Arcen aan huis. Door middel van een laadstation van jezelf weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw BMW i4 + Porsche Taycan Cross Turismo. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is ook financieel gezien een goede investering. Op EVPlan.nl lees je waardevolle informatie over verschillende type laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.
- Met een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- Elke dag opnieuw een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Extra goedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis koop je al voor €915.
- Een laadstation op eigen grond verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Arcen
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het laden van een elektrisch voertuig zoals een Tesla Model 3 Standard Range Plus kan op diverse manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Arcen kopen is steeds meer in trek. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan elk moment van de dag een 100% actieradius. Daarnaast is het veel betaalbaarder dan een laadstation in de omgeving. De kosten bestaan uit: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroomprijzen (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In onze keuzehulp delen we aantal belangrijke aandachtspunten m.b.t. laadpaal laten installeren in Arcen. Op EVplan.nl lees je ook meer over Bijtelling EV’s.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Arcen kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Achterhaal de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadzuil is compatibel met de reguliere 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt gemakkelijk je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Arcen. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Spotgoedkoop opladen en altijd een vrije plek!
Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel of een losse variant. De meerwaarde van een vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander minpunt is dat het een rommelig geheel wordt. Bovendien moet je opletten dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (of een socket) is de vrijheid in het opladen. Opladen kan altijd en overal met de reguliere meegeleverde kabel. Tevens oogt het minder rommelig en gaat jouw kabel langer mee. Een punt van kritiek is dat er een extra stap is als je wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, daarna sluit je ‘m aan. De oplossing met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dit geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Arcen.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 mogelijkheden: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 ingang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Erg handig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Smart toepassingen
De huidige oplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hieronder bekijk jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Arcen vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen variëren enorm. De investering van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €900 tot en met €3175. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Bovendien heb je de keuze uit slimme laadpunten met extra functies als gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Arcen. Type station Laadcapaciteit Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €540- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €540- €600 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €660- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €825- €1035
Goede leveranciers
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
- Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
- Andere opties: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric of Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.
Installatiekosten 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Arcen schommelen tussen de € 310 tot €1925. Dit hangt vooral af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Bij sommige aanbieders wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn circa €5,00 per maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Zoek aangesloten adviseurs die werken in je omgeving.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. In het onderstaande gedeelte illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1142 km per 4 weken. Hiermee begroten we wat je kunt besparen. Hierbij hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Arcen):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Soort | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,115 | €131,33 | €1575,96 |
Elektrisch rijden | €0,043 | €49,11 | €589,27 |
Besparing | €0,072 | €82,22 | €986,69 |
Laadpaal aanvragen gemeente Venlo
Een elektrische auto gekocht, echter beschikt je niet over een eigen oprit? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Arcen aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en in welke straat de laadzuil geactiveerd wordt. Ze overwegen daarbij relevante zaken als zichtbaarheid en technische haalbaarheid. Iedere woningbezitter kan het gebruiken. Uitgebreide informatie is beschikbaar gesteld op www.venlo.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er een subsidie mogelijk is. Steeds meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Smart Charging.
Openbare oplaadpunten zoeken (november 2024)
Laadstations in Arcen zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen kan hier laden. Het is relatief wel duur. De onkosten wisselen tussen de €0,230 tot €0,615 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de onderstaande kaart onderzoek jij de openbare laadstations in Arcen. Bekijk ook laadzuilen en verkooppunten in Lomm, Velden, Steyl, Tegelen en Broekhuizen.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal naast kantoor is een extra stukje service richting bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Gaat het om een parkeerterrein met 10 parkeervakken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Verder verdient een zakelijke laadpaal zich terug door derden te laten betalen voor het opladen.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief plaatsing kost +/- tussen de €1075 & €2000. De totaalprijs komt tot stand door het type en model (met of juist zonder slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je eigen energieleverancier zoals Essent, NLE, Engie, Budget energie, Eneco en Vattenfall, Vandebron, Pure energie, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,235 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,30 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een auto met benzinemotor kost je al snel €9,55 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De standaard EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Limburg.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De specialist zal enkele aanpassingen moeten doen in het centrale stroompunt in je huis. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Van dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de monteur bespreek je waar het laadpunt het beste kan komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Arcen plaatst het als wallbox aan de muur of op een losse paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Innovatieve elektrische wagens hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Arcen kan jou hierin ontzorgen. De tarieven hiervan bedragen zo’n €1025. Belangrijk: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door merken uit de Europese Unie. De beschikbare elektrische auto’s in Arcen hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Iedere regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Venlo biedt momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Vraag daarbij gerust of de paal in de buurt van jouw woning kan komen te staan. Bekijk ook www.venlo.nl.