Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Door deze trend zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Overweeg dan zeker eens een 100% eigen laadpaal in Castenray aan huis. Op basis van een laadstation op eigen terrein rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor & Skoda Enyaq iV 80X. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is veel voordeliger. Op EVPlan.nl vind je handige informatie over velerlei type laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je de beste installateurs die werken in jouw gemeente.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Nog goedkoper rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €920.
- Een eigen laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Castenray
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. de Mercedes EQA kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Castenray kopen is een goede investering. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan de zekerheid van een lange actieradius. Verder is het stukken betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten worden gevormd door de initiële aanschaf + installatie en de stroom / verbruikskosten (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn auto en mijn situatie? In het gedeelte hieronder kan je aan de slag met bruikbare informatie voor laadpaal laten installeren in Castenray. Zie ook onze informatie over Laadpalen.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Castenray kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een montagepaal. Verder zijn er geen verschillen. Bekijk altijd goed hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen station
De 1 fase installatie werkt met de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke meterkast beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van krachtstroom (400V). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Het 3-fase systeem is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Castenray. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop laden en nooit meer in de rij bij een laadstation
Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare/losse kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er door wind en regen water in kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Daarnaast kan het zijn dat het wat rommelig oogt. Als laatste is het zo dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Daarvoor neem je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Verder ziet het er wat netter uit en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het belangrijkste nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een laadpaal zonder vaste kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dat geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Castenray.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor een enkele of een dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkelvoudige paal heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Nuttig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig steeds vaker slimme laadfuncties. Bijgaand lees jij extra details over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Castenray vergelijken
De tarieven van laadpalen laten een grote variatie zien. De adviesprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €725 en €3325. De prijs wordt bepaald door de laadcapaciteit van het station. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Bovendien kan je kiezen voor slimme palen met speciale extra’s als Hub/Satellite die duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Castenray. Soort laadpaal Vermogen Tijd volle batterij Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €505- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €540- €610 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €685- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €870- €995
Bekende systemen
- EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
- Andere opties: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric en Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.
Installatieprijzen 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Castenray wisselen tussen de €390 – €2050. Dit is afhankelijk van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter het terrein, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabels benodigd zijn.
Laadpas
Tegenwoordig wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Je kunt natuurlijk zonder, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €5,50 op maandbasis.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Gast Tarief instellen.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Vind erkende adviseurs uit jouw regio.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De aanschaf van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. In de tabel hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1105 km per 4 weken. Op basis daarvan ramen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Castenray):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Type | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,150 | €165,75 | €1989,00 |
Elektrisch rijden | €0,050 | €55,25 | €663,00 |
Besparing | €0,100 | €110,50 | €1326,00 |
Laadpaal aanvragen gemeente Venray
Heb je een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Castenray aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente geeft aan of en in welke omgeving de laadzuil gemonteerd wordt. Ze checken daarvoor factoren als vindbaarheid en drukte. Elke bewoner kan hier gebruik van maken. Meer details vind je op www.venray.nl. Hier lees je bovendien of je een subsidie kunt krijgen. Veel Nederlandse gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Elektrische auto leasen.
Openbare oplaadpunten in de buurt (oktober 2024)
Laadstations in Castenray nemen in rap tempo toe. Iedere EV-bezitter heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten variëren tussen de €0,270 en €0,560 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het onderstaande kaartje onderzoek jij de openbare laadstations in Castenray. Vergelijk ook oplaadpunten en aanbieders in Leunen, Oirlo, Meijel, Griendtsveen en De Rips.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij uw bedrijf is relevant voor je personeel en relaties. Zoek je naar opties voor een gebouw met 10 parkeervakken of meer? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Ook kunnen bedrijven verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief de installatieservice varieert qua prijs tussen de €850 – €2275. Het hele prijskaartje komt tot stand door het type laadstation (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, het aantal benodigde kabelmeters en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je eigen energieleverancier zoals Budget energie, NLE, Essent, Engie, Eneco en Vattenfall, Vandebron, Pure energie, Oxxio. Gemiddeld is dat +/- €0,220 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,60 p/100 km. Even om te vergelijken: een normale auto op benzine kost circa €9,75 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een reguliere EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Limburg.
Hoe werkt de installatie?
De installateur plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Van de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de monteur bespreek je waar het laadpunt het beste kan komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Castenray plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een montagepaal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De vroegere modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De huidige types kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Castenray kan dit uit handen nemen. De prijzen van deze service bedragen circa €1125. Disclaimer: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 zien we vooral terug bij verschillende merken binnen de EU. Veel populaire elektrische auto’s in Castenray hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio heeft een eigen beleid. De gemeente Venray biedt momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw huis kan komen te staan. Voor meer info en aanvragen zie www.venray.nl.