Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Een gevolg is dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Geijsteren aan huis. Middels een zelfvoorzienend laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Volkswagen ID.4 1st of Mercedes EQV 300 Lang. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is een stuk voordeliger. Op deze pagina check je extra informatie over velerlei laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.
- Met een particuliere elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Goedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €940.
- Een thuis-laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Geijsteren
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig als onder andere de Aiways U5 kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Geijsteren kopen is iets wat we steeds meer zien. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan de zekerheid van een volle accu. Daarbovenop is het een stuk voordeliger dan bij een laadpunt in de wijk. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroom / verbruikskosten (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Verderop check je belangrijke aspecten om over na te denken rondom laadpaal laten installeren in Geijsteren. Zie ook aanvullende informatie over Laadpalen vergelijken.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Geijsteren kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een paal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk altijd goed de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen systeem
De 1-fase variant werkt met de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk woonadres in ons land heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. De 3-fase installatie heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt tegen geringe kosten dit laten aanleggen door een elektricien in Geijsteren. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadpunt aan huis
De voordeligste manier van opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Verder is het zo dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er wat rommelig bij hangt. Ook moet je er rekening mee houden dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is de vrijheid in het opladen. Opladen kan altijd en overal met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook is het een strakker geheel en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Belangrijk nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n scenario ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Geijsteren.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn 2 keuzes: één aansluiting of twee aansluitingen. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 ingang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Erg handig als je 2 elektrische auto’s hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben meer en meer slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder lees je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Geijsteren vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis ligt tussen de €725 tot en met €3425. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. In aanvulling hierop onderscheiden we slimme wallboxen en palen met extra snufjes als gezichtsherkenning die duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Geijsteren. Type station Vermogen Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €540- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €540- €630 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €655- €755 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €855- €1010
Top systemen
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
- Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
- Alternatieven: ABB, Etrel, Enovates, Eaton, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger of Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Installatieprijzen 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Geijsteren schommelen tussen de € 300 en +/- €1950. Dit wordt berekend aan de hand van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementstarieven laadpassen
Soms wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €7,50 p/maand.
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatische verrekening werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Zoek populaire vakmannen uit jouw gemeente.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1131 kilometer op maandbasis. Hiermee calculeren we welke besparing er mogelijk is. Hierbij nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Geijsteren):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Type | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €130,07 | €1560,78 |
Elektrisch | €0,043 | €48,63 | €583,60 |
Besparing | €0,072 | €81,43 | €977,18 |
Laadpaal aanvragen gemeente Venray
Heb je een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Geijsteren aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en waar precies de laadzuil geplaatst wordt. Ze onderzoeken relevante zaken als zichtbaarheid en of het technisch kan. Elke bewoner kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle info is te vinden op www.venray.nl. Daar kom je er ook achter of je een subsidie kunt krijgen. Meer en meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Lease een elektrische auto.
Kaart met openbare oplaadpunten (oktober 2024)
Laadstations in Geijsteren zijn 24/7 actief. Iedereen met een laadpas heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De tarieven schommelen tussen de €0,300 en €0,570 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het Google Maps overzicht treft jij de openbare laadstations in Geijsteren. Bekijk ook laadplekken en installateurs in Wanssum, Wellerlooi, Well, Well en Bergen.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor kan worden gebruikt door klanten, bezoekers en personeel. Bezit je een bedrijf met 10 parkeerplekken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er meerdere subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Bovendien kan je het laadpunt versneld terugverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Het aankopen van een laadpaal inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €750 en €2500. Het hele prijskaartje wordt grotendeels bepaalt door af het soort systeem (wel of geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je stroomleverancier voor je woning zoals Essent, Budget energie, NLE, Eneco, Engie en Oxxio, Vattenfall, Vandebron, Pure energie. Rekenen op zo’n €0,235 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,05 p/100 km. Ter vergelijking: een doorsnee benzinewagen komt uit op zo’n €9,70 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een EV anno 2024 heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Limburg.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De leverancier zal enkele aanpassingen moeten doen in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanuit de stroomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de installateur overleg je wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Geijsteren monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een losse paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Meestal is ieder huis in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Nieuwere types vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Geijsteren kan het allemaal juist aansluiten. De kosten daarvoor liggen rond de €1125. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese merken. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Geijsteren kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Iedere regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Venray biedt momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadstation aan te vragen. Vraag daarbij gerust of de laadzuil vlakbij jouw huis kan komen te staan. Voor extra info verwijzen we je naar www.venray.nl.