Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat heeft als gevolg dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. De oplossing is een privé laadpaal in Heide aan huis. Dankzij een laadstation op eigen terrein hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw MG ZS EV of bijvoorbeeld de Ford Mustang Mach-E GT. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is erg goedkoop. Hier lees je extra informatie over geschikte laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en kom je in contact met leveranciers en installateurs bij jou in de regio.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €920.
- Een particulier laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Heide
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Jouw elektrische auto opladen zoals de Aiways U5 kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Heide kopen is iets wat we steeds meer zien. Het is gemakkelijk en snel en je rijdt elke ochtend weg met een goede actieradius. Verder is het veel betaalbaarder dan onderweg laden. Wat betreft kosten heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de stroom / verbruikskosten (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn auto en mijn situatie? Verderop check je inhoudelijke informatie en tips rondom laadpaal laten installeren in Heide. Of klik door voor meer informatie over Laadpaal installatie.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Heide kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of je installeert het op een paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Onderzoek de afstand tot de parkeerplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1 fase systeem kan laden met de doorsnee 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Ieder huis in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Heide. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een oplaadstation aan huis
Goedkoop en snel laden en altijd een vrije plek!
Laadkabel: vast of los
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse kabel. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander pluspunt is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt door de (soms) slechte weersomstandigheden (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander minpunt is dat het er wat rommelig bij hangt. Als laatste kan het zijn dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het laadproces doe je met de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarbij ziet het er niet zo chaotisch uit en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het belangrijkste nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: probeer ook eens de snelladers in Heide.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Jij kunt gaan voor een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Heel erg praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of juist voor bedrijven.
Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder bekijk je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Heide vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De kostprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €500 – €3275. De prijs wordt bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Daarnaast kan je kiezen voor slimme systemen met extra opties als Autostart die kostbaarder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Heide. Type laadpaal Vermogen Tijd volle batterij Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €530- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €535- €620 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €695- €785 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €830- €970
Bekende systemen
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
- Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
- Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
- Andere leveranciers: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Keba en Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.
Prijzen voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Heide komen uit tussen de €380 – €2050. Dit wordt berekend aan de hand van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Des te groter deze afstand is, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Kosten van het laadpas abonnement
Doorgaans wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen zo’n €7,25 per maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Zoek betrouwbare vakmannen die werken in je omgeving.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Op deze pagina maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1106 kilometer per maand. Met dit aantal kilometers becijferen we wat je kunt besparen. In ons voorbeeld nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Heide):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,100 | €110,60 | €1327,20 |
Elektrisch | €0,040 | €44,24 | €530,88 |
Besparing | €0,060 | €66,36 | €796,32 |
Laadpaal aanvragen gemeente Venray
Een elektrische auto gekocht, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Heide aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en op welke plek de laadzuil komt te staan. Ze analyseren hiervoor zaken als bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Elke inwoner kan het gebruiken. Alle info is ook te lezen op www.venray.nl. Daar lees je ook of er een subsidie mogelijk is. Veel gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Daar kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Private lease elektrische auto.
Kaart met openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Heide kan je op meer en meer plekken vinden. Iedereen met een abonnement kan hier parkeren en laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten bedragen tussen de €0,295 en €0,575 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het volgende schema check jij de openbare laadstations in Heide. Bekijk ook laadplekken en leveranciers in Castenray, Leunen, Oirlo, Meijel en Griendtsveen.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij uw bedrijf is heel praktisch voor bijv. werknemers en klanten. Bekijk je de mogelijkheden voor een bedrijfspand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Daarnaast kan je extra geld verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.
Informatie over thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een thuis-laadpaal met daarbij de installatie kost tussen de €850 en €2100. De kosten van het hele pakket wordt berekend aan de hand van het type laadpaal (wel of geen slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost een auto thuis opladen?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw vaste energieleverancier zoals NLE, Eneco, Energiedirect, Engie, Essent en PowerPeers, Vandebron, Oxxio, Pure energie. Dat is doorgaans zo’n €0,210 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,90 p/100 km. Om een indicatie te geven: een doorsnee benzinewagen kost om en nabij de €10,15 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een basis EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Limburg.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in jouw meterkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Van de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overleg met de expert wordt besloten wat de meest efficiënte route is om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in Heide plaatst het als wallbox aan de muur of op een paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Doorgaans is elke stroomkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De allereerste elektrische auto’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne EV’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Heide zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De geschatte kosten van zo’n service bedragen circa €950. Belangrijk: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. De meeste bekende elektrische auto’s in Heide hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Venray heeft op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt verzoeken of de paal in de buurt van jouw huis kan komen. Zie ook www.venray.nl.