De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Daarbij komt ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Ysselsteyn aan huis. Middels een laadstation van jezelf weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Audi e-tron GT + Tesla Model 3 Long Range Performance. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze pagina bekijk je waardevolle informatie over betrouwbare soorten laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk die werken in jouw gemeente.
- Met een particuliere elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Spotgoedkoop rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €965.
- Een privé laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Inhoudsopgave
- Keuzehulp: laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal aanbieders Ysselsteyn vergelijken december 2024
- Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
- Een laadstation aanvragen via de gemeente Venray
- Overzicht met alle openbare oplaadpunten
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- Lees meer in de FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Ysselsteyn
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het elektrisch laden van een EV zoals de Polestar 2 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Ysselsteyn kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en veilig en je hoeft niet onzeker te zijn over een volle accu. Daarbovenop is het vele malen goedkoper dan een publiek laadpunt. De kosten worden gevormd door de eenmalige aanschafprijs, installatie en de tarieven voor de elektriciteit (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? Hieronder check je een aantal kooptips m.b.t. laadpaal laten installeren in Ysselsteyn. Bekijk ook meer info over Stekkers.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Ysselsteyn kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een montagepaal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1-fase variant functioneert met de reguliere 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Ysselsteyn. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
De voordeligste manier van opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse variant. Het pluspunt van een vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het een rommelig geheel wordt. Ook is het in de praktijk zo dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als een socket) is de vrijheid in het opladen. Je gebruikt namelijk de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbovenop oogt het een stuk georganiseerder en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een negatief aspect is dat er een extra stap is als je gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een losse kabel is vaak de beste keuze. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n scenario hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Ysselsteyn.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Je kan kiezen uit één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit biedt uitkomst als je 2 elektrische auto’s hebt of voor zakelijke doeleinden.
Smart functies
De huidige oplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder bekijk jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Ysselsteyn vergelijken
De tarieven van laadpalen laten een grote variatie zien. De kostprijs van een laadstation voor thuis varieert van €825 tot €3375. Het prijskaartje hangt met name af van de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Daarnaast onderscheiden we slimme systemen met features als Peak Shaving die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Ysselsteyn. Type station Capaciteit Oplaadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €530- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €505- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €675- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €855- €920
Betrouwbare producten
- EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
- Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
- Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
- Alternatieve marken: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger of Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.
Installatietarieven 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Ysselsteyn variëren van €410 & €1950. Dit hangt vooral af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Informatie over laadpassen
Steeds vaker wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is geen vereiste, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal liggen rond de €3,25 (maandelijks).
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatische verrekening werkgever.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Achterhaal betrouwbare vakmannen in de regio.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1107 km per 4 weken. Met dit getal begroten we wat de verwachte kostenbesparing is. Daarbij nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ysselsteyn):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €116,24 | €1394,82 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €45,39 | €544,64 |
Besparing | €0,064 | €70,85 | €850,18 |
Laadpaal aanvragen gemeente Venray
Rijd je elektrisch, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Ysselsteyn aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente bepaalt of en in welke straat de laadzuil geplaatst wordt. Ze checken daarvoor invalshoeken zoals bereikbaarheid en of het technisch kan. Elke EV-eigenaar kan terecht bij dit oplaadpunt. Extra achtergrondinfo is beschikbaar op www.venray.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er een subsidie mogelijk is. Steeds meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Zakelijk elektrische auto leasen.
Openbare oplaadpunten in de regio (december 2024)
Laadstations in Ysselsteyn zien we steeds meer. Iedereen met een EV heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is relatief wel duur. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,235 – €0,615 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het Google Maps overzicht treft je de openbare laadstations in Ysselsteyn. Vergelijk ook oplaadplekken en installatiebedrijven in Heide, Castenray, Leunen, Oirlo en Meijel.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal bij het bedrijfspand kan worden gebruikt door klanten, bezoekers en personeel. Bekijk je de mogelijkheden voor een locatie met meer dan 10 parkeervakken? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Bovendien kunnen bedrijven verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.
Informatie over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een individueel laadpaal voor huis inclusief installatiewerk zit qua kostprijs tussen de €875 – €2575. Het tarief komt tot stand door het soort laadsysteem (met of juist zonder slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je eigen energieleverancier zoals Energiedirect, Eneco, Essent, Budget energie, Engie en PowerPeers, Oxxio, Vattenfall, Pure energie. Dit is nu ongeveer €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,05 p/100 km. Vergeet niet: een gemiddelde benzineauto komt uit op zo’n €10,35 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De huidige EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Limburg.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De leverancier kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de stroomkast in de woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de installateur overleg je wat de meest efficiënte route is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Ysselsteyn zet het als wallbox tegen de muur of hij komt op een aparte paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is ieder huis geschikt voor het laden van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Bekijk vooraf wel of je meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste types vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Ysselsteyn zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De geschatte kosten van zo’n service bedragen circa €925. Belangrijk: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt gebruikt door de Europese merken. Veel van de favoriete elektrische auto’s in Ysselsteyn hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Venray heeft op dit ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of het oplaadpunt niet al te ver van jouw huis kan komen. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.venray.nl.