Elektrisch rijden is de toekomst. Dit resulteert in het feit dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een 100% eigen laadpaal in Kedichem aan huis. Op basis van jouw eigen laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Audi Q4 Sportback e-tron & Renault Twingo Electric. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook financieel gezien een goede investering. Op deze website lees je extra informatie over verschillende soorten laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en vind je ervaren leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Goedkoper autorijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €935.
- Een laadstation op eigen grond heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Onderwerpen
- Keuzehulp: laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal installateurs Kedichem vergelijken november 2024
- Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
- Laadstation elektrische auto aanvragen gemeente Vijfheerenlanden
- Openbare oplaadpunten bekijken
- Laadpalen voor ondernemingen
- Lees meer in de FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Kedichem
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Jouw elektrische auto opladen zoals een CUPRA el-Born kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een extra goedkope laadpaal Kedichem kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Hij is altijd beschikbaar en je kunt rekenen op een 100% actieradius. Daarbij is het een stuk voordeliger dan bij onderweg laden. De kosten bestaan uit: de aanschaf en installatie van de paal en de kWh prijs voor de stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Alles wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mijn EV en mijn woning/meterkast? Op deze pagina bieden wij belangrijke aspecten om over na te denken met betrekking tot laadpaal laten installeren in Kedichem. Zie ook aanvullende informatie over Zero Emission.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Kedichem kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een vrijstaande paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Onderzoek de afstand tot de parkeerplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen systeem
De 1-fase variant gaat via een standaard 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom (400V). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij dit laten aanleggen door een elektricien in Kedichem. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De goedkoopste oplossing en altijd een vrije plek!
Losse of vaste laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse kabel. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het een rommelig geheel wordt. Bovendien moet je opletten dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het opladen gebeurt namelijk met de stekker die je in de auto hebt liggen. Tevens oogt het een stuk georganiseerder en gaat jouw kabel langer mee. Waar je op moet letten is dat het altijd even iets langer duurt als je wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, daarna sluit je ‘m aan. Een laadzuil met losse kabel wordt meestal aanbevolen. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Kedichem.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 mogelijkheden: een enkele of een dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Erg handig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of voor zakelijke doeleinden.
Slimme functies
Laadpalen hebben tegenwoordig intuïtieve slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder vind je extra details over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Kedichem vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €925 tot en met €3400. De aanschafkosten hangen vooral af van het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Tevens zijn er allerlei slimme systemen met extra extra’s als Dynamic Load Balancing die in aanschaf duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Kedichem. Soort laadstation Laadvermogen Oplaadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €545- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €520- €605 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €670- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €870- €930
Goede leveranciers
- EVBox:Weer- en schokbestendig.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
- Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Altijd connected met de speciale HUB.
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Andere mogelijkheden: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge & Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.
Installatiekosten 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Kedichem liggen tussen de €430 en €1925. Dit hangt vooral af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Laadpas
Vaak wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen ongeveer €7,50 p/maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Gast Tarief instellen.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Vind de beste adviseurs uit jouw regio.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Hieronder hebben wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1060 kilometer per maand. Met dit getal begroten we wat de verwachte kostenbesparing is. Daarbij zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Kedichem):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,120 | €127,20 | €1526,40 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €46,64 | €559,68 |
Besparing | €0,076 | €80,56 | €966,72 |
Laadpaal aanvragen gemeente Vijfheerenlanden
Heb je een EV, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Kedichem aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en op welke locatie de laadzuil komt te staan. Hierbij bekijken zij facetten als zichtbaarheid en drukte. Iedereen kan het gebruiken. Meer informatie is ook te lezen op www.vijfheerenlanden.nl. Daar lees je ook of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektriciteitsnet.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Kedichem zijn er veel. Iedere EV-bezitter kan daar gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De prijzen schommelen tussen de €0,275 – €0,585 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In onze maps kaart treft jij de openbare laadstations in Kedichem. Op deze site vind je ook laadmogelijkheden en installatiebedrijven in Leerbroek, Nieuwland, Arkel, Hoogblokland en Ameide.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal bij je bedrijf is een prettige service voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een kantoorpand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Daarbovenop kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een thuis-laadpaal incl. de benodigde installatie varieert qua prijs tussen de €850 & €2350. De totale investering hangt af van het model laadzuil (wel/geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je rekent de kilowattuurprijs af bij de stroomaanbieder van je huis zoals Engie, NLE, Essent, Energiedirect, Eneco en Vattenfall, Pure energie, PowerPeers, Oxxio. Over het algemeen niet meer dan €0,250 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,50 per 100 kilometer. Ter illustratie: een gemiddelde benzineauto kost ongeveer €9,60 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een reguliere EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Utrecht.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De specialist treft de nodige voorbereidingen in de stroomvoorziening van je woning. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanuit dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen wordt besloten wat de meest efficiënte route is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De ervaren laadpaal installateur in Kedichem zet het laadstation vast tegen de muur of installeert het op een paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De hedendaagse elektrische auto’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Kedichem kan dit uit handen nemen. De onkosten van deze installatieservice bedragen ongeveer €975. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt gebruikt door de Europese leveranciers. Veel populaire elektrische auto’s in Kedichem zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Vijfheerenlanden verschaft op dit ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt verzoeken of het laadpunt in de buurt van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.vijfheerenlanden.nl.