Laadpaal Meerkerk

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dat betekent ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. De oplossing is een privé laadpaal in Meerkerk aan huis. Door middel van een particulier laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Mini Electric & Audi e-tron S 55 quattro. Niet meer wachten op een vrije plek en het is een stuk voordeliger. Hier vind je bruikbare informatie over populaire laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw gemeente.

  • Met een particuliere elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Goedkope kilometer-tarieven op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis koop je al voor €940.
  • Een privaat laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Meerkerk

Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. de MG ZS EV kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Meerkerk kopen biedt veel voordelen. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan de zekerheid van een volle accu. Ook is het vele malen goedkoper dan laden bij openbare stations. De kosten bestaan uit: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de verbruikskosten (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn voertuig en mijn woning? In het gedeelte hieronder bespreken we inhoudelijke informatie en tips m.b.t. laadpaal laten installeren in Meerkerk. Op deze website lees je ook meer over Bijtelling.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Meerkerk kun je op twee wijzen aanbrengen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een paal. De werking is verder helemaal identiek. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadpaal werkt met de reguliere 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. In principe heeft elke woning sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt gemakkelijk de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Meerkerk. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

Voordelig opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation

Vaste of losse kabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. De meerwaarde van de vaste stekker is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het er wat rommelig bij hangt. Daarbij is het goed om je te bedenken dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.

Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Hiervoor gebruik je de reguliere meegeleverde kabel. Daarbij ziet het er niet zo chaotisch uit en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Een negatief aspect is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een paal met een losse laadkabel is doorgaans toch praktischer. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dit geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Meerkerk.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Ideaal als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.

Slimme functies
Laadstations hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf bekijk je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
  • Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
  • Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.

Laadpaal installateur Meerkerk vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De adviesprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €850 tot €3225. De prijs hangt vooral af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Daarnaast heb je de keuze uit slimme systemen met innovatieve snufjes als Autostart die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Meerkerk.

Soort laadpaalLaadcapaciteitOplaadtijdKosten
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€545- €640
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€520- €605
3-fase laadpaal11 kW4 uur€700- €790
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€835- €1025
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Bekende systemen

  1. EVBox:Altijd automatische software-updates.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
  3. NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
  4. Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
  6. EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
  7. Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
  8. Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
  9. Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
  10. Chargepoint: Verkrijgbaar met verschillende laadsnelheden, max 2x22kWh.
  11. Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
  12. Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
  13. NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
  14. Andere merken: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric en Tritium, Efacec, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Meerkerk komen uit tussen de €310 en €2075. Dit hangt af van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter het terrein, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Laadpas
Doorgaans wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €3,50 per maand.

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Check ervaren installatiebedrijven uit jouw gemeente.

Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je snel terugverdiend. Onderstaand vind je een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1054 km (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde becijferen we met welke kosten je rekening moet houden. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Meerkerk):

  • Benzine rijden 2024: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
AandrijvingPrijzen p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,145€152,83€1833,96
Elektrisch€0,049€51,65€619,75
Besparing€0,096€101,18€1214,21
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Vijfheerenlanden

Heb jij de beschikking over een EV, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Meerkerk aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en waar de laadzuil aangesloten wordt. Ze checken daarvoor variabelen als zichtbaarheid en of het technisch kan. Elke bewoner kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer details is te vinden op www.vijfheerenlanden.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of de gemeente subsidies verstrekt. Veel gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Smart Charging.

Overzicht met alle openbare oplaadpunten (november 2024)

Laadstations in Meerkerk nemen in rap tempo toe. Iedereen met een EV kan hier parkeren en laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten variëren tussen de €0,300 en €0,605 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de afbeelding hieronder bekijk je de openbare laadstations in Meerkerk. Bekijk ook oplaadplekken en verkooppunten in Lexmond, Noordeloos, Hoornaar, Vuren en Dalem.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden meerkerk-4231

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een prettige service voor personeel of bezoekers. Heb je een parkeerterrein met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Naar de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Bovendien kan je extra geld verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik.


Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Het aankopen van een laadpaal inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €825 – €2275. De definitieve prijs hangt vooral af van het type laadpaal (additionele slimme functies), het totale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je stroomleverancier voor je woning zoals Essent, Budget energie, Eneco, NLE, Energiedirect en Oxxio, PowerPeers, Vandebron, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,215 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,95 p/100 km. Om een indicatie te geven: een gemiddelde benzineauto kost je al snel €9,95 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De standaard EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Utrecht.

Hoe werkt de installatie?
De leverancier kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in het centrale stroompunt in je huis. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanuit de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je waar de laadpaal wordt geplaatst om het graafwerk te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Meerkerk plaatst het als wallbox aan de muur of op een stevige paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Onderaan de streep is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Let er wel op dat je groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne modellen kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Meerkerk kan dit allemaal regelen. De kosten daarvoor zijn circa €1125. Bedenk wel: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese leveranciers. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Meerkerk kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Vijfheerenlanden verstrekt op het ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt verzoeken of de paal vlakbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.vijfheerenlanden.nl.

Plaats een reactie