Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dat betekent ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het alternatief is een handige laadpaal in Ritthem aan huis. Op basis van jouw eigen laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Polestar 2 en/of Porsche Taycan 4S Plus. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Middels onze vergelijker ontdek je waardevolle informatie over populaire laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en vind je de beste installateurs die werken in jouw gemeente.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Autorijden zonder onkosten in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €935.
- Een laadstation op eigen grond heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Inhoudsopgave
- Laadpaal aan huis installeren
- Beste laadpaal installatiebedrijven Ritthem vergelijken november 2024
- Klik hier voor jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Vlissingen
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemingen
- Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Ritthem
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals de Volkswagen ID.3 Pure kan op diverse manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Ritthem kopen is steeds meer in trek. Het werkt snel en eenvoudig en je bent altijd verzekerd van een volgeladen accu. Ook is het een stuk goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de stroom / verbruikskosten (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mij EV en woning? Hieronder vind je handige tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Ritthem. Bekijk ook meer info over Smart Charging.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Ritthem kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of hij komt op een aparte paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadpaal kan laden met een standaard 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij dit laten aanleggen door een elektricien in Ritthem. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een oplaadpaal aan huis?
De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse kabel. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken door de (soms) slechte weersomstandigheden (tenzij je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte noemen we nog even dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het grote gemak van een losse kabel (of socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarnaast oogt het minder rommelig en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het grote nadeel is dat er een extra stap is als je jouw EV wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadpaal zonder vaste kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Ritthem.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkele paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Erg handig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart functies
De nieuwste laadsystemen herbergen intuïtieve slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Ritthem vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €600 tot €3000. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de laadcapaciteit van het station. Hoe krachtiger je systeem, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Verder onderscheiden we slimme laadpunten met snufjes als Dynamic Load Balancing die een stukje prijziger zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Ritthem. Type laadstation Vermogen Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €540- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €520- €645 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €665- €785 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €855- €990
Betrouwbare leveranciers
- EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
- Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
- Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric of Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.
Kosten voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Ritthem komen uit tussen de €320 en €1875. Dit hangt vooral af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Laadpas
Bij steeds meer services wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen circa €6,50 p/maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal voor thuis kopen?
Zoek de beste vakmannen in de regio.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. In de tabel hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1111 km (maandelijks). Op basis daarvan calculeren we wat je kunt besparen. Daarbij gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ritthem):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Type | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,100 | €111,10 | €1333,20 |
Elektrisch | €0,040 | €44,44 | €533,28 |
Besparing | €0,060 | €66,66 | €799,92 |
Laadpaal aanvragen gemeente Vlissingen
Rijd je elektrisch, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Ritthem aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Zodra je voldoet aan deze criteria wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar precies de laadzuil komt te staan. Daarbij bekijkt de gemeente relevante zaken als toegankelijkheid en parkeerdruk. Elke EV-rijder mag het gebruiken. Updates en informatie is terug te lezen op www.vlissingen.nl. Daar kom je er ook achter of de gemeente subsidies verstrekt. Meer en meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Actieradius.
Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Ritthem zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen met een EV heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De tarieven bedragen tussen de €0,270 en €0,560 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het onderstaande kaartje zie jij alle openbare laadstations in Ritthem. Check tevens oplaadplekken en verkopers in Oost-Souburg, Zoutelande, Biggekerke, Koudekerke en Meliskerke.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk is een prettige service voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een bedrijf met 10 parkeerplekken of meer? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder meerdere subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Daarbovenop kan je het laadpunt versneld terugverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief installatiewerk kost tussen de €1050 en €2225. Het hele prijskaartje hangt af van het soort systeem (wel/geen slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw leveranciers van energie zoals NLE, Energiedirect, Essent, Engie, Eneco en Pure energie, Oxxio, PowerPeers, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,225 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,10 per 100 kilometer. Ter illustratie: een doorsnee benzinewagen kost om en nabij de €10,10 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een normale EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Zeeland.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De leverancier legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in het centrale stroompunt in je huis. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In samenspraak met de vakman bepaal je waar het laadpunt het beste kan komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Ritthem bevestigt het laadstation aan de muur of op een vrijstaande paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Al met al is elke woning geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Belangrijk is of de meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). Innovatieve auto’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Ritthem kan dit uit handen nemen. De tarieven hiervan zijn circa €875. Belangrijk: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabels / stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door verschillende merken binnen de EU. De meeste beschikbare elektrische auto’s in Ritthem kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Vlissingen heeft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt vragen of de laadzuil in de buurt van jouw huis geplaatst mag worden. Bekijk ook www.vlissingen.nl.