Laadpaal Voerendaal

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Een gevolg is dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. De oplossing is een eigen laadpaal in Voerendaal aan huis. Via een laadstation op eigen terrein rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Mini Electric of bijvoorbeeld de Hyundai Kona Electric 39 kWh. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en de kWh prijs is voordeliger. Op deze pagina bekijk je extra informatie over verschillende laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw gemeente.

  • Met een particuliere elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
  • Nog voordeliger rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Een slimme laadpaal aan huis is er al voor €985.
  • Een thuis-laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Voerendaal

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van jouw EV als o.a. een Tesla Model 3 Long Range Dual Motor is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Voerendaal kopen is steeds meer in trek. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan elk moment van de dag een 100% actieradius. Daarnaast is het stukken betaalbaarder dan laden bij openbare stations. Wel heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de verbruikskosten (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is geschikt voor mijn auto en mijn situatie? Hieronder bieden wij tips en adviezen met betrekking tot laadpaal laten installeren in Voerendaal. Op EVplan.nl lees je ook meer over Laadpalen vergelijken.

Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Voerendaal installeren kan op 2 manieren. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een speciale paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Achterhaal de afstand tussen de auto en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen station
De 1 fase aansluiting werkt met een standaard 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Voerendaal. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

De goedkoopste oplossing en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare kabel. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander pluspunt is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(of je moet de auto binnen opladen). Wat je ook vaak ziet is dat het wat rommelig oogt. Ook kan het zijn dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Hiervoor gebruik je de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarnaast heb je geen rommelige hangende kabels en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Belangrijk nadeel is dat er een extra stap is als je de accu gaat opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een losse kabel is vaak de beste keuze. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dit geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Voerendaal.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: een enkele of een dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Heel erg praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of voor zakelijke doeleinden.

Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hierbij check jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
  • Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Voerendaal vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen zijn heel divers. De adviesprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €500 en €3050. De aanschafkosten hangen vooral af van het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger je systeem, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Tevens zijn er allerlei slimme opladers met innovatieve opties als Peak Shaving die duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Voerendaal.

Type laadpaalCapaciteitOplaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€545- €645
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€520- €610
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€690- €800
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€835- €1020
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Betrouwbare systemen

  1. EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
  2. Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
  3. NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
  4. Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
  5. Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
  6. EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
  8. Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
  9. Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
  12. Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Het slimme mobiele laadstation.
  14. Ook interessant: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger & Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Voerendaal komen uit tussen de €440 en €1850. Dit hangt vooral af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Des te groter deze afstand is, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Kosten van het laadpas abonnement
Bij sommige aanbieders wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Je hoeft dit niet te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn circa €6,75 per maand.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Check de beste deskundigen die werken in je omgeving.

Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Bijgaand bieden wij een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1111 kilometer per maand. Hiermee ramen we wat jouw potentiële besparing is. Hierbij hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Voerendaal):

  • Benzine rijden 2024: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
SoortKosten p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,150€166,65€1999,80
Elektrisch rijden€0,041€45,55€546,61
Besparing€0,1090€121,10€1453,19
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Voerendaal

Rijd je elektrisch, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Voerendaal aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een aanzienlijke actieradius.

Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente zal concluderen of en op welke plek de laadzuil geactiveerd wordt. Ze overwegen daarbij invalshoeken zoals toegankelijkheid en drukte. Iedereen met een elektrische auto mag hier parkeren en laden. Updates en informatie is beschikbaar gesteld op www.voerendaal.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Het merendeel van de gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Smart Charging.

Openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)

Laadstations in Voerendaal zien we steeds meer. Iedereen kan hier parkeren en laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten schommelen tussen de €0,280 – €0,585 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In onze maps kaart zie jij alle openbare laadstations in Voerendaal. Bekijk ook laadstations en installatiebedrijven in Beekdaelen, Valkenburg aan de Geul, Vaals, Gulpen-Wittem en Eijsden-Margraten.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden voerendaal-6367

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij uw bedrijf kan worden gebruikt door werknemers en klanten. Bekijk je de mogelijkheden voor een locatie met minimaal 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Ook verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.


Informatie over thuis elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Jouw eigen laadpaal voor huis en laten installeren zit qua kostprijs tussen de €925 & €2225. De definitieve prijs komt tot stand door welk merk je kiest (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan de stroomaanbieder van je huis zoals Budget energie, Energiedirect, NLE, Eneco, Essent en PowerPeers, Vattenfall, Oxxio, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,210 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,25 p/100 km. Ter illustratie: een auto met benzinemotor kost circa €9,80 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een reguliere EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Limburg.

Hoe werkt de installatie?
De installateur plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in je stroomkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Via de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Voerendaal monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of bevestigt ‘m op een losse paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Meestal is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Let er wel op dat je groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De vroegere modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele EV’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Voerendaal kan het allemaal juist aansluiten. De tarieven hiervan zijn zo’n €1025. Belangrijk: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel + stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 is vooral te zien bij Europese leveranciers en fabrikanten. De bekende elektrische auto’s in Voerendaal beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Voerendaal heeft op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het oplaadpunt vlakbij jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook www.voerendaal.nl.


Alle plaatsen in deze gemeente

Plaats een reactie