Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Door deze trend zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een privé laadpaal in Bitgum aan huis. Middels een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw CUPRA el-Born + Audi e-tron Sportback 50 quattro. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is erg goedkoop. Op EVPlan.nl tref je uitgebreide informatie over betrouwbare soorten laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €945.
- Een thuis-laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Inhoudsopgave
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal installatiebedrijven Bitgum vergelijken november 2024
- Gemiddelde besparing elektrisch rijden
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Waadhoeke
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemers
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Bitgum
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het elektrisch laden van een EV als onder andere de Dacia Spring Electric is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Bitgum kopen is steeds meer in trek. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je bent altijd verzekerd van een volgeladen accu. Overigens is het een stuk voordeliger dan bij een openbaar laadstation in de wijk. De kosten bestaan uit: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kWh prijs voor de stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Verderop delen we een aantal kooptips met betrekking tot laadpaal laten installeren in Bitgum. Bekijk ook meer info over Overzicht elektrische auto’s.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Bitgum kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Analyseer de afstand tussen de auto en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase installatie is compatibel met de doorsnee 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase variant heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt hierin investeren en de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Bitgum. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
Voordelig opladen en altijd een vrije plek!
Laadkabel: vast of los
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een verplaatsbare kabel. De meerwaarde van een vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Wat hierbij ook handig is is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander minpunt is dat het een rommelig geheel wordt. Ook is het zo dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Opladen kan altijd en overal met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Ook oogt het netter en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het minpunt is dat er een extra stap is als je jouw auto gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een paal met een losse laadkabel is doorgaans toch praktischer. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dit geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Bitgum.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee keuzes: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Erg handig voor huishoudens met 2 EV’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder delen we extra uitleg over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Bitgum vergelijken
De tarieven van laadpalen liggen nogal uiteen. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €900 tot €3200. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Ook zien we steeds meer slimme palen met extra extra’s als gezichtsherkenning die kostbaarder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Bitgum. Type laadpaal Laadvermogen Oplaadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €530- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €550- €645 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €665- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €870- €1010
Betrouwbare systemen
- EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
- EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
- Zie ook merken als: ABB, Etrel, Enovates, Eaton, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric & Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Kosten voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Bitgum wisselen tussen de €450 en +/- €2025. Dit hangt vooral af van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Abonnementskosten laadpas
Steeds vaker wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn circa €3,75 (maandelijks).
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Vind aangesloten adviseurs in de regio.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1117 kilometer per 4 weken. Met dit aantal kilometers calculeren we wat jouw potentiële besparing is. In onze begroting gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Bitgum):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Type | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,120 | €134,04 | €1608,48 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €49,15 | €589,78 |
Besparing | €0,076 | €84,89 | €1018,70 |
Laadpaal aanvragen gemeente Waadhoeke
Heb jij de beschikking over een EV, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Bitgum aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en waar de laadzuil werkzaam zal worden. Ze onderzoeken zaken als zichtbaarheid en doorstroming. Iedereen met een elektrische auto kan het gebruiken. Meer informatie kan je lezen op www.waadhoeke.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Meer en meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Betrouwbare elektrische auto.
Openbare oplaadpunten in de regio (november 2024)
Laadstations in Bitgum zijn er veel. Iedereen met een abonnement kan hier laden. Het is relatief wel duur. De kosten variëren tussen de €0,270 tot wel €0,560 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de onderstaande kaart zie je alle openbare laadstations in Bitgum. Vergelijk ook laadplekken en aanbieders in Wier, Berltsum, Ingelum, Slappeterp en Menaam.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is heel praktisch voor bijv. werknemers en klanten. Bekijk je de mogelijkheden voor een kantoorpand met 10 parkeervakken of meer? Naar de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van verschillende subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Verder kan je het laadpunt versneld terugverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een laadpaal voor thuis inclusief de installatieservice varieert qua prijs tussen de €900 en €2100. Het tarief komt tot stand door welk merk je kiest (wel/geen slimme functies), het maximale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat kost een auto thuis opladen?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw leveranciers van energie zoals Engie, Eneco, NLE, Budget energie, Energiedirect en PowerPeers, Vandebron, Vattenfall, Oxxio. Over het algemeen niet meer dan €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,85 per 100 kilometer. Belangrijk: een doorsnee benzinewagen kost circa €9,85 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een basis EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Friesland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De leverancier legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in je stroomkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Bitgum plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een losse paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De vroegere modellen werden geladen op 220V (1-fase). De huidige modellen vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit komt neer op krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Bitgum kan het allemaal juist aansluiten. De totale onkosten bedragen zo’n €950. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers (van laadkabels) zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. Veel van de gangbare elektrische auto’s in Bitgum beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Waadhoeke biedt op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of de paal niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.waadhoeke.nl.