De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dat heeft als gevolg dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een privé laadpaal in Ingelum aan huis. Door middel van een zelfvoorzienend laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Skoda Enyaq iV 80 of jouw Fiat 500e Berlina 42 kWh. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook financieel gezien een goede investering. Op EVPlan.nl vind je handige informatie over geschikte soorten laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers werkzaam in jouw regio.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Nog voordeliger rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €935.
- Een laadstation bij de woning heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Onderwerpen
- Laadpaal aan huis installeren
- Beste laadpaal bedrijven Ingelum vergelijken november 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Een openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Waadhoeke
- Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor bedrijven
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Ingelum
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Volkswagen ID.4 1st kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Ingelum kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het is gemakkelijk en snel en je bent altijd verzekerd van een 100% actieradius. Tevens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek toegankelijk laadstation. De kosten bestaan uit: de initiële aanschaf + installatie en de tarieven voor de elektriciteit (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning (meterkast) en auto? Hieronder check je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden m.b.t. laadpaal laten installeren in Ingelum. Zie ook onze informatie over Lease een elektrische auto.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Ingelum kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een vrijstaande paal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk kritisch de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadpaal is compatibel met de reguliere 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt hierin investeren en jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Ingelum. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Goedkoop laden en nooit meer in de rij bij een laadstation
Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse variant. Het gemak van de vaste stekker is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij EV-box tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(tenzij je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het wat rommelig oogt. Ook noemen we nog even dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (of een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het laadproces doe je met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarbij oogt het een stuk georganiseerder en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een punt van kritiek is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een laadzuil met losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n scenario hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: probeer ook eens de snelladers in Ingelum.
Enkel of dubbel laadstation
We onderscheiden twee soorten: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil heeft te maken met hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Nuttig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Slimme functies
De nieuwste laadsystemen herbergen meer en meer slimme laadfuncties. Hierbij vind jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Ingelum vergelijken
De tarieven van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis varieert van €825 en €3275. De prijs wordt bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Daarnaast zijn er allerlei slimme palen met toffe mogelijkheden als gezichts- en gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Ingelum. Type station Laadcapaciteit Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €505- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €550- €605 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €650- €765 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €825- €1035
Goede leveranciers
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
- Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
- Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
- NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
- Alternatieven: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba en Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Prijzen voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Ingelum lopen uiteen tussen de €300 tot €1850. Dit wordt berekend aan de hand van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Abonnementstarieven laadpassen
Bij sommige aanbieders wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Het kan ook prima zonder, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn zo’n €6,75 (maandelijks).
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Vergelijk aangesloten specialisten uit jouw streek.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Op deze pagina maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1114 km per 4 weken. Hiermee ramen we wat jouw potentiële besparing is. Daarbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ingelum):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Type | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €116,97 | €1403,64 |
Elektrisch | €0,041 | €45,67 | €548,09 |
Besparing | €0,064 | €71,30 | €855,55 |
Laadpaal aanvragen gemeente Waadhoeke
Een elektrische auto gekocht, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Ingelum aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente wijst uit of en waar precies de laadzuil gemonteerd wordt. Ze onderzoeken invalshoeken zoals vindbaarheid en drukte. Iedere woningbezitter kan hier gebruik van maken. Meer informatie is te vinden op www.waadhoeke.nl. Hier lees je bovendien of de gemeente subsidies verstrekt. Steeds meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Onderhoud EV’s.
Lijst met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Ingelum zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen heeft de mogelijkheid daar te laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven bedragen tussen de €0,270 – €0,605 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het onderstaande kaartje treft jij de openbare laadstations in Ingelum. Doorzoek daarnaast laadzuilen en verkopers in Slappeterp, Menaam, Dronryp, Marsum en Deinum.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal naast kantoor is heel praktisch voor bijv. personeel of bezoekers. Bekijk je de mogelijkheden voor een pand met 10 parkeervakken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Tevens verdient een zakelijke laadpaal zich terug door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een privé laadpaal aan huis inclusief installatiewerk varieert qua prijs tussen de €875 – €2200. Het tarief wordt bepaald door het soort laadsysteem (softwarematige slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Eneco, NLE, Engie, Budget energie, Energiedirect en Vattenfall, Vandebron, Oxxio, PowerPeers. Over het algemeen niet meer dan €0,210 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,90 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een benzineauto kost circa €10,40 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een basis EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De expert zal enkele aanpassingen moeten doen in je stroomkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanuit dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de installateur overleg je wat de beste manier is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De gecertificeerde laadpaal installateur in Ingelum zet het als wallbox tegen de muur of op een vrijstaande paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Al met al is ieder huis in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Hierbij is van belang of de woning de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige modellen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit komt neer op krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Ingelum kan het allemaal juist aansluiten. De kosten daarvoor bedragen ongeveer €1075. Belangrijk: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit Europa. Veruit de meest bekende elektrische auto’s in Ingelum zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Waadhoeke verstrekt op het ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Vraag daarbij gerust of het oplaadpunt vlakbij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.waadhoeke.nl.