Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Hierdoor zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Het alternatief is een privé laadpaal in Ilpendam aan huis. Op basis van een zelfvoorzienend laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Audi e-tron GT en/of Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op deze pagina vind je bruikbare informatie over velerlei type laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw gemeente.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Altijd een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Extra goedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €910.
- Jouw eigen laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Ilpendam
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van de accu van een EV zoals een Aiways U5 kan op steeds meer plekken. Een slimme eigen goedkope laadpaal Ilpendam kopen biedt veel voordelen. Hij is altijd beschikbaar en je rijdt elke ochtend weg met een volle accu. Ook is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten bestaan uit: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroomprijzen (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning en auto? Op deze pagina vind je inhoudelijke informatie en tips rondom laadpaal laten installeren in Ilpendam. Op EVplan.nl lees je ook meer over Bijtelling EV’s.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Ilpendam kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een montagepaal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Analyseer de afstand tussen de auto en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen station
Het 1 fase systeem is compatibel met een standaard 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Iedere woning heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt hierin investeren en deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Ilpendam. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Spotgoedkoop opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse stekker. Het grote voordeel van de vaste stekker is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Ook is het goed om te weten dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er door wind en regen water in kan komen (tenzij je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er wat rommelig bij hangt. Ook moet ook opgemerkt worden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het handige van een losse kabel (dus met alleen een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het opladen gebeurt namelijk met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Evenzeer ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Waar je op moet letten is dat de drempel wat hoger wordt als je even kort wilt opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om daarna het geheel te connecten. Het station met een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Ilpendam.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan twee types: een enkele of een dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkelvoudige paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit is praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Innovatieve functies
De huidige oplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Ilpendam vergelijken
De tarieven van laadpalen zijn heel divers. De kosten van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €525 – €3275. Het prijskaartje hangt met name af van het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Tevens zien we steeds meer slimme opladers met toffe features als gezichts- en gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Ilpendam. Soort laadpaal Capaciteit Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €545- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €520- €600 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €700- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €845- €1065
Goede systemen
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
- Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Ook interessant: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba en Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.
Installatieprijzen 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Ilpendam bedragen tussen de €310 en ongeveer €1875. De totale kosten hangen af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Kosten van het laadpas abonnement
Hedendaags wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is geen vereiste, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn zo’n €2,50 per maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Gast Tarief instellen.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Achterhaal aangesloten installatiebedrijven in de regio.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Hieronder tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1065 km per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt checken we wat de mogelijke besparing zal zijn. In onze berekening zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ilpendam):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,135 | €143,78 | €1725,30 |
Elektrisch rijden | €0,047 | €50,06 | €600,66 |
Besparing | €0,088 | €93,72 | €1124,64 |
Laadpaal aanvragen gemeente Waterland
Rijd je elektrisch, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Ilpendam aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente wijst uit of en in welke omgeving de laadzuil komt te staan. Hierbij bekijken zij variabelen als vindbaarheid en technische haalbaarheid. Elke inwoner kan het gebruiken. Alle info is te vinden op www.waterland.nl. Hier lees je bovendien of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel Nederlandse gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Smart Charging.
Openbare oplaadpunten in de regio (november 2024)
Laadstations in Ilpendam nemen in rap tempo toe. Iedereen met een abonnement heeft de mogelijkheid daar te laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten variëren tussen de €0,265 en €0,560 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In onze maps kaart onderzoek jij de openbare laadstations in Ilpendam. Vergelijk ook laadmogelijkheden en installatiebedrijven in Purmerland, Oude Meer, Aalsmeerderbrug, Rijsenhout en Leimuiden.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een extra stukje service richting je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Beschik je over een pand met 10 parkeervakken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Ook verdient een zakelijke laadpaal zich terug door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen met daarbij de installatie varieert kostentechnisch tussen de €1050 – €2425. De prijsindicatie wordt bepaald door het soort systeem (additionele slimme functies), het minimale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw leveranciers van energie zoals Essent, NLE, Energiedirect, Budget energie, Engie en Vattenfall, Pure energie, Vandebron, PowerPeers. Rekenen op zo’n €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,20 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een gemiddelde benzineauto kost je zo’n €10,05 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De gemiddelde EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Van de stroomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de meest efficiënte route is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Ilpendam plaatst het oplaadpunt tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is ieder huis geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De vroegere modellen werden geladen op 220V (1-fase). Moderne elektrische auto’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit komt neer op krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Ilpendam kan het allemaal juist aansluiten. De totale onkosten bedragen ongeveer €925. Bedenk wel: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel + stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 is vooral te zien bij Europese leveranciers en fabrikanten. De meeste gangbare elektrische auto’s in Ilpendam hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Elke regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Waterland verstrekt op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het openbare laadpunt in de buurt van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Zie ook www.waterland.nl.