Laadpaal Marken

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dit resulteert in het feit dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. De oplossing is een eigen laadpaal in Marken aan huis. Middels jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Audi Q4 e-tron & Porsche Taycan 4S. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op dit portaal lees je handige informatie over geschikte laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Niet meer wachten bij een dure snellader.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dus een maximale actieradius.
  • Nog goedkoper rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Een slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €915.
  • Een laadstation bij de woning heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Marken

Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijv. de MG ZS EV is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Marken kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en veilig en je bent altijd verzekerd van een 100% actieradius. Ook is het vele malen goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten bestaan uit: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kWh prijs voor de stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn situatie? Hierbij check je inhoudelijke informatie en tips ten aanzien van laadpaal laten installeren in Marken. Zie ook onze informatie over Hybride auto’s.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Marken kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een stevige paal. De werking is verder helemaal identiek. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadpaal werkt met de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Iedere woning heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase installatie is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt dan de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Marken. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Een oplaadpaal aan huis?

Goedkoop laden en nooit meer wachten op een vrije plek

Vaste of losse kabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel of een losse variant. Het pluspunt van de vaste variant is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Verder is het zo dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo netjes uit ziet. Bovendien kan het zijn dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Het handige van een losse kabel (als mede een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het laadproces doe je met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Evenzeer oogt het minder rommelig en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Belangrijk nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt meestal aanbevolen. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dat geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Marken.

Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: een enkel of een dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkele paal heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Ideaal als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen steeds vaker slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
  • Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.

Laadpaal installateur Marken vergelijken

De kosten van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €900 en €3375. De prijs hangt vooral af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Tevens heb je de keuze uit slimme stations met leuke extra’s als gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Marken.

Soort laadstationVermogenLaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€515- €600
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€550- €610
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€650- €760
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€880- €1060
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Goede merken

  1. EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
  2. Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
  3. NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
  4. Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
  5. Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
  6. EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
  7. Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
  8. Ecotap: Degelijk Nederlands design.
  9. Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
  10. Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
  12. Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Gemakkelijk mee te nemen laadpaal.
  14. Alternatieven: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge of Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Marken bedragen tussen de €320 – €2025. Dit wordt grotendeels bepaalt door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter het terrein, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Abonnementskosten laadpas
Soms wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen ongeveer €6,75 (maandelijks).

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
  • instellen van laadkosten voor gastgebruik.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Bekijk erkende specialisten uit jouw gemeente.

Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De aanschaf van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Op deze pagina illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1037 kilometer (maandelijks). Met dit aantal kilometers begroten we met welke kosten je rekening moet houden. In ons geval zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Marken):

  • Benzine rijden 2024: €0,105/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
TypePrijzen p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,105€108,89€1306,62
Elektrisch rijden€0,041€42,52€510,20
Besparing€0,064€66,37€796,42
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Waterland

Een elektrische auto gekocht, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Marken aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente zal concluderen of en waar precies de laadzuil aangesloten wordt. Ze checken daarvoor aspecten zoals zichtbaarheid en geschatte drukte. Elk huishouden kan terecht bij dit oplaadpunt. Updates en informatie is te vinden op www.waterland.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er eventueel subsidie beschikbaar is. Flink wat gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Elektrische auto verzekering.

Openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)

Laadstations in Marken vind je op steeds meer plekken. Elke laadpashouder kan terecht bij deze punten. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten schommelen tussen de €0,280 tot wel €0,595 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het Google Maps overzicht vind je de openbare laadstations in Marken. Vergelijk ook laadzuilen en verkooppunten in Uitdam, Zuiderwoude, Broek in Waterland, Katwoude en Monnickendam.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden marken-1156

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal naast kantoor biedt veel uitkomst voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een kantoorpand met 10 parkeervakken of meer? Op basis van de huidige wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Daarnaast kan je extra geld verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.


Informatie over thuis elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een privé laadpaal aan huis inclusief de installatieservice kost +/- tussen de €1025 & €2525. Het tarief wordt berekend aan de hand van het type laadstation (met of juist zonder slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Wat kost een auto thuis opladen?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw leveranciers van energie zoals Budget energie, NLE, Engie, Energiedirect, Essent en Vattenfall, Pure energie, PowerPeers, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,240 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,10 p/100 km. Belangrijk: een gemiddelde benzineauto kost je zo’n €9,70 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een EV anno 2024 heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Noord-Holland.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep aan in jouw meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Van de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de installateur overleg je waar de laadpaal wordt geplaatst om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Marken monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of installeert het op een paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Over het algemeen is ieder huis in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste elektrische voertuigen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Nieuwere auto’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Marken zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De geschatte kosten van zo’n service bedragen ongeveer €925. Goed om te weten: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij merken uit Europa. De favoriete elektrische auto’s in Marken zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land beschikken over type 2 (Mennekes).

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere regio heeft een eigen beleid. De gemeente Waterland verschaft momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Eventueel kun je wel proberen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt vragen of het openbare laadpunt in de buurt van jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook de website van de gemeente www.waterland.nl.

Plaats een reactie