Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dat betekent ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een privé laadpaal in Monnickendam aan huis. D.m.v. een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge + Hyundai Kona Electric 39 kWh. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Hier bekijk je waardevolle informatie over verschillende type laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw gemeente.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Altijd een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Rijden zonder kosten door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €905.
- Een privaat laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Monnickendam
Elektrisch rijden is de toekomst. Het elektrisch laden van een EV als onder andere de Mini Electric kan op diverse manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Monnickendam kopen is een zeer interessante optie. Het is gemakkelijk en snel en je rijdt elke ochtend weg met een 100% actieradius. Daarbij is het een stuk goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en de tarieven voor de elektriciteit (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mij EV en woning? Hieronder vind je bruikbare informatie ten aanzien van laadpaal laten installeren in Monnickendam. Of klik door voor meer informatie over Beste laadpaal.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Monnickendam kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of je installeert het op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Bekijk kritisch hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase aansluiting werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. De 3-fase installatie heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig dit laten aanleggen door een elektricien in Monnickendam. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
De voordeligste manier van opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste kabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een kabel die afneembaar is. Het gemak van een vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Wat hierbij ook handig is is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij EV-box tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Bovendien is het zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het handige van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Hiervoor gebruik je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarnaast ziet het er wat netter uit en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het grote nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een laadzuil met losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Monnickendam.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Heel erg praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig steeds vaker slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder bekijk je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Monnickendam vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De kostprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €800 – €3175. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger je systeem, des te sneller de batterij weer is opgeladen. In aanvulling hierop kan je kiezen voor slimme wallboxen en palen met features als Dynamic Load Balancing die duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Monnickendam. Type laadstation Laadvermogen Tijd volle batterij Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €550- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €530- €615 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €670- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €825- €985
Top producten
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
- Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
- Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
- Zie ook merken als: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba en Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Prijzen voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Monnickendam komen uit tussen de €390 en plus minus €1800. De prijs wordt bepaald door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er uitgegraven moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementsprijzen laadpassen
Doorgaans wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn circa €7,50 op maandbasis.
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Vergelijk de beste verkooppunten uit jouw regio.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1032 km op maandbasis. Hiermee calculeren we wat de mogelijke besparing zal zijn. Daarbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Monnickendam):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Type | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,135 | €139,32 | €1671,84 |
Elektrisch | €0,047 | €48,50 | €582,05 |
Besparing | €0,088 | €90,82 | €1089,79 |
Laadpaal aanvragen gemeente Waterland
Rijd je een elektrische auto, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Monnickendam aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een noemenswaardige actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke locatie de laadzuil neergezet wordt. Ze analyseren hiervoor relevante zaken als bereikbaarheid en veiligheid. Elke bewoner kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer informatie kan je lezen op www.waterland.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Steeds meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op die site kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Hybride auto’s.
Lijst met openbare laadpunten (december 2024)
Laadstations in Monnickendam zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen kan hier laden. Het is relatief wel duur. De prijzen bedragen tussen de €0,235 tot €0,605 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het Google Maps overzicht treft je de openbare laadstations in Monnickendam. Op deze site vind je ook oplaadpunten en aanbieders in Edam, Volendam, Den Ilp, Schiphol-Rijk en Schiphol.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij uw bedrijf is een extra stukje service richting bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Beschik je over een bedrijf met 10 parkeervakken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. meerdere subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Ook kan je iets bijverdienen door derden te laten betalen voor het opladen.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Jouw eigen laadpaal voor huis met daarbij de installatie varieert kostentechnisch tussen de €875 en €2375. De definitieve prijs wordt berekend aan de hand van het soort laadsysteem (wel/geen slimme functies), het maximale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Engie, Eneco, Essent, NLE, Budget energie en PowerPeers, Pure energie, Vandebron, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,240 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,25 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een benzine aangedreven auto komt uit op zo’n €9,85 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een basis EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De expert legt een aparte stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Via de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overeenstemming met de specialist bereken je waar de laadpaal wordt geplaatst zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De ervaren laadpaal installateur in Monnickendam zet het laadstation vast tegen de muur of op een losse paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Meestal is ieder huis geschikt om elektrische voertuigen te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Achterhaal of de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 220V (1-fase). Nieuwere elektrische wagens vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Monnickendam kan jou hierin ontzorgen. De totale onkosten zijn circa €1050. Disclaimer: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. Veel beschikbare elektrische auto’s in Monnickendam zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Waterland verschaft momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of deze laadpaal nabij jouw woning geplaatst mag worden. Voor meer info en aanvragen zie www.waterland.nl.