Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dit resulteert in het feit dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een slimme laadpaal in Deil aan huis. D.m.v. een particulier laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Aiways U5 & Porsche Taycan 4S. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is een stuk voordeliger. Op dit portaal tref je praktische informatie over betrouwbare soorten laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Met een particuliere elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €955.
- Een particulier laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Thema’s
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal installateurs Deil vergelijken oktober 2024
- Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
- Laadstation aanvragen bij de gemeente West Betuwe
- Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Deil
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig zoals de Volkswagen ID.4 1st kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Deil kopen is steeds meer in trek. Het werkt snel en veilig en je rijdt elke ochtend weg met een perfect opgeladen accu. Ook is het een stuk voordeliger dan bij een openbaar laadstation in de wijk. Wel heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de kosten van jouw eigen stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal past bij mijn situatie? In onze keuzehulp delen we belangrijke aspecten om over na te denken voor laadpaal laten installeren in Deil. Bekijk ook meer info over Blog over elektrisch rijden.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Deil kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Bekijk altijd goed de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1-fase variant werkt met de standaard 230 voltage. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. In principe heeft elke woning minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadzuil is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt eenvoudig jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Deil. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De voordeligste manier van opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Losse of vaste laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare/losse kabel. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Verder is het zo dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(of je moet de auto binnen opladen). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Bovendien moet je er rekening mee houden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (net als een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Hiervoor gebruik je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Overigens ziet het er wat netter uit en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Waar je op moet letten is dat het altijd even iets langer duurt als je wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, daarna sluit je ‘m aan. Het station met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Deil.
Enkel of dubbel laadstation
Je hebt de keuze uit 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekkeringang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Erg handig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of voor zakelijke doeleinden.
Slimme toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder vind je een uiteenzetting over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Deil vergelijken
De tarieven van laadpalen zijn heel divers. De adviesprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €550 tot en met €3125. De prijs hangt vooral af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Ook heb je de keuze uit slimme wallboxen en palen met innovatieve opties als Hub/Satellite die kostbaarder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Deil. Type laadstation Capaciteit Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €510- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €515- €600 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €695- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €830- €960
Betrouwbare merken
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
- Alternatieve marken: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Prijzen voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Deil liggen tussen de €360 & €2075. Dit hangt vooral af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Abonnementskosten laadpas
Vaak wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn zo’n €4,25 per maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Vind goede specialisten uit jouw streek.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Op deze pagina bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1032 kilometer op maandbasis. Op basis van dit gemiddelde becijferen we wat je kunt besparen. In onze calculatie gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Deil):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,145 | €149,64 | €1795,68 |
Elektrisch | €0,049 | €50,57 | €606,82 |
Besparing | €0,096 | €99,07 | €1188,86 |
Laadpaal aanvragen gemeente West Betuwe
Lease of koop jij een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Deil aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente zal concluderen of en waar de laadzuil geplaatst wordt. Daarbij bekijkt de gemeente aspecten zoals vindbaarheid en technische haalbaarheid. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Meer informatie is beschikbaar gesteld op www.westbetuwe.nl. Daar kom je er ook achter welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Elektrisch v.s. benzine.
Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (oktober 2024)
Laadstations in Deil vind je op steeds meer plekken. Elke weggebruiker mag daar in principe gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De tarieven liggen tussen de €0,250 en €0,610 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het onderstaande kaartje vind je de openbare laadstations in Deil. Vergelijk ook laadmogelijkheden en installatiebedrijven in Enspijk, Rumpt, Gellicum, Beesd en Rhenoy.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal naast kantoor is een prettige service voor werknemers en klanten. Gaat het om een locatie met tenminste 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij meerdere subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Ook kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis inclusief installatie kost tussen de €1075 en €2475. De uiteindelijke kostprijs is afhankelijk van het model laadzuil (met of juist zonder slimme functies), het maximale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je stroomleverancier voor je woning zoals Eneco, NLE, Energiedirect, Engie, Essent en Vattenfall, Pure energie, PowerPeers, Vandebron. Rekenen op zo’n €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,05 p/100 km. Belangrijk: een doorsnee benzinewagen kost circa €9,80 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De huidige EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Gelderland.
Hoe werkt de installatie?
De leverancier integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Via de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de installateur overleg je waar het station moet komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Deil monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of hij komt op een aparte paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Meestal is iedere meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Bekijk vooraf wel of je meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De actuele auto’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Deil kan het allemaal juist aansluiten. De onkosten van deze installatieservice bedragen ongeveer €1000. Belangrijk: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt met name toegepast bij verschillende merken binnen de EU. Veruit de meest favoriete elektrische auto’s in Deil zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente West Betuwe biedt momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of deze laadpaal in de buurt van jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.westbetuwe.nl.