Laadpaal Tricht

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Door deze trend zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Het alternatief is een privé laadpaal in Tricht aan huis. D.m.v. een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh en/of Tesla Model Y Long Range Performance. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is een stuk voordeliger. Hier tref je handige informatie over meerdere type laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Gratis rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €960.
  • Een privé laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Tricht

Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een MG ZS EV kan op diverse manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Tricht kopen is steeds meer in trek. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hoeft niet onzeker te zijn over een lange actieradius. Daarnaast is het stukken betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. Wel heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en uiteraard de verbruikte stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mij EV en woning? Hieronder kan je aan de slag met belangrijke aspecten om over na te denken omtrent laadpaal laten installeren in Tricht. Bekijk ook meer info over Stekkers.

Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Tricht kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een montagepaal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk goed na over de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase installatie werkt met de standaard 230 voltage. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant kan maar liefst 3x 230V leveren. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Het 3-fase systeem heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Tegen een kleine meerprijs kan je dit laten aanleggen door een elektricien in Tricht. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een oplaadpaal aan huis?

Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Laadkabel: los of vast
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse stekker. Het gemak van de vaste stekker is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander nadeel is dat het wat rommelig oogt. Ook moet je er rekening mee houden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Het grote voordeel van een losse kabel (of een socket) is de vrijheid in het opladen. Het laadproces doe je met de reguliere meegeleverde kabel. Tevens oogt het minder rommelig en gaat jouw kabel langer mee. Waar je op moet letten is dat er een extra handeling vereist is als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, daarna sluit je ‘m aan. De oplossing met een losse kabel is vaak de beste keuze. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Tricht.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Nuttig als je 2 elektrische auto’s hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Smart functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door intuïtieve slimme laadfuncties. Bijgaand vind jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste functies.

  • Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
  • Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Tricht vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De kosten van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €825 t/m €3175. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het vermogen van de laadpaal. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Bovendien zijn er slimme palen met innovatieve mogelijkheden als Autostart die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Tricht.

Laadstation typeLaadcapaciteitLaadtijdKosten
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€510- €630
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€530- €640
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€655- €785
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€830- €985
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Betrouwbare producten

  1. EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
  2. Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
  3. NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
  4. Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
  5. Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
  6. EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
  7. Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
  8. Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
  9. Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
  11. Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
  12. Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
  14. Alternatieve marken: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger of Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Tricht bedragen tussen de €420 en €1875. Deze prijs komt tot stand door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe langer deze afstand, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Abonnementstarieven laadpassen
Doorgaans wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €4,75 op maandbasis.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Vergelijk aangesloten installateurs uit jouw streek.

Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1045 km per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt berekenen we met welke kosten je rekening moet houden. In ons geval zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Tricht):

  • Benzine rijden 2024: €0,100/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
SoortKosten p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,100€104,50€1254,00
Elektrisch rijden€0,040€41,80€501,60
Besparing€0,060€62,70€752,40
Kosten elektrisch vs benzine rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente West Betuwe

Rijd je elektrisch, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Tricht aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente zal concluderen of en op welke locatie de laadzuil geactiveerd wordt. Hierbij bekijken zij variabelen als toegankelijkheid en parkeerdruk. Elke EV-eigenaar kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer informatie kun je terugvinden op www.westbetuwe.nl. Daar kom je er ook achter of de gemeente subsidies verstrekt. Veel gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Daar kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Zakelijk elektrische auto leasen.

Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)

Laadstations in Tricht zijn er voldoende. Iedere EV-bezitter kan daar gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,295 tot €0,585 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het volgende schema zie je alle openbare laadstations in Tricht. Bekijk ook oplaadpunten en leveranciers in Meteren, Geldermalsen, Est, Opijnen en Neerijnen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden tricht-4196

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal naast kantoor is een extra stukje service richting klanten, bezoekers en personeel. Bekijk je de mogelijkheden voor een kantoor of bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Verder kunnen bedrijven verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik van de palen.


Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden

Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatie zit zo tussen de €825 – €2275. Het hele prijskaartje hangt vooral af van het soort laadsysteem (met of juist zonder slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Essent, Engie, NLE, Eneco, Budget energie en Vandebron, Vattenfall, Oxxio, Pure energie. Gemiddeld is dat +/- €0,210 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,20 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een benzineauto kost je zo’n €9,80 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De gemiddelde EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Gelderland.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De expert integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in jouw meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanuit dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de installateur overleg je waar het laadpunt het beste kan komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De ervaren laadpaal installateur in Tricht plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Onderaan de streep is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse elektrische wagens vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Tricht kan dit allemaal regelen. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €850. Let op: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers (van laadkabels) kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 is vooral te zien bij de Europese leveranciers. De populaire elektrische auto’s in Tricht hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente West Betuwe biedt op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt verzoeken of het openbare laadpunt nabij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.westbetuwe.nl.

Plaats een reactie