Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Hierdoor zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. De oplossing is een eigen laadpaal in Tuil aan huis. Met behulp van een laadstation op eigen terrein weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Skoda Enyaq iV 80 + Porsche Taycan 4S Plus. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is een stuk voordeliger. Middels onze vergelijker tref je extra informatie over betrouwbare soorten laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers werkzaam in jouw regio.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Goedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €960.
- Een particulier laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Tuil
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Jouw elektrische auto opladen zoals de Mini Electric is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Tuil kopen is steeds meer in trek. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hoeft niet onzeker te zijn over een volgeladen accu. Ook is het een stuk voordeliger dan bij een openbaar laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de stroomprijzen (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning en auto? Op deze pagina vind je een aantal kooptips omtrent laadpaal laten installeren in Tuil. Op EVplan.nl lees je ook meer over Accu.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Tuil installeren kan op 2 manieren. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een losse paal. Verder zijn er geen verschillen. Bekijk kritisch de afstand van jouw EV en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadzuil functioneert met de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elk adres beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadstation kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Tegen een kleine meerprijs kan je de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Tuil. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadpunt aan huis
De goedkoopste oplossing en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse variant. Het grote voordeel van een vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Verder is het zo dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(tenzij je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het er wat rommelig bij hangt. Tenslotte moet je er rekening mee houden dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of socket) is de vrijheid in het opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de reguliere meegeleverde kabel. Bovendien heb je geen rommelige hangende kabels en gaat jouw kabel langer mee. Het minpunt is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om daarna het geheel te connecten. Een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Tuil.
Enkele vs dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Dit biedt uitkomst als je 2 elektrische auto’s hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Smart functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. Bijgaand lees je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Tuil vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €625 en €3250. De prijs wordt bepaald door het vermogen van de laadpaal. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Tevens onderscheiden we slimme opladers met toffe opties als gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Tuil. Laadstation type Laadcapaciteit Oplaadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €515- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €515- €615 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €670- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €830- €920
Betrouwbare merken
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
- Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
- Alternatieve marken: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger of Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.
Tarieven voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Tuil variëren van €420 en +/- €2075. Dit hangt vooral af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter het terrein, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Laadpas
Soms wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn circa €3,25 (maandelijks).
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Check ervaren adviseurs uit jouw gemeente.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie hebben een korte terugverdientijd. Hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1038 kilometer op maandbasis. Met dit getal verwachten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Hierbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Tuil):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Type | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,120 | €124,56 | €1494,72 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €45,67 | €548,06 |
Besparing | €0,076 | €78,89 | €946,66 |
Laadpaal aanvragen gemeente West Betuwe
Heb je een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Tuil aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente geeft aan of en op welke locatie de laadzuil neergezet wordt. Hierbij bekijken zij invalshoeken zoals zichtbaarheid en drukte. Iedereen met een elektrische auto kan hier gebruik van maken. Alle details is terug te lezen op www.westbetuwe.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Laadpalen.
Openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Tuil zien we steeds meer. Iedereen met een EV mag daar in principe gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De tarieven bedragen tussen de €0,290 tot €0,555 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de afbeelding hieronder vind je de openbare laadstations in Tuil. Vergelijk ook laadmogelijkheden en leveranciers in Haaften, Hellouw, Herwijnen, Oosterwijk en Heukelum.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij uw bedrijf biedt veel uitkomst voor personeel of bezoekers. Heb je een gebouw met meer dan 10 parkeervakken? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Ook kunnen bedrijven verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.
Informatie over thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis inclusief installatiewerk kost +/- tussen de €775 & €2000. De prijsindicatie wordt grotendeels bepaalt door af het type laadstation (softwarematige slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw vaste energieleverancier zoals Budget energie, Essent, Eneco, Engie, Energiedirect en Vandebron, Oxxio, Pure energie, PowerPeers. Dat is doorgaans zo’n €0,230 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,95 per 100 kilometer. Belangrijk: een benzineauto kost om en nabij de €10,05 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De standaard EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De leverancier legt een aparte stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanaf dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overleg met de expert wordt besloten wat de beste manier is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De ervaren laadpaal installateur in Tuil bevestigt het laadstation aan de muur of hij komt op een aparte paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Meestal is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Achterhaal of de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere elektrische voertuigen vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Tuil zal al dit werk voor je oplossen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen zo’n €800. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt gebruikt door de Europese leveranciers. De beschikbare elektrische auto’s in Tuil zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente West Betuwe heeft op dit ogenblik geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het laadpunt vlakbij jouw woning kan komen te staan. Zie ook de website van de gemeente www.westbetuwe.nl.