De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dat betekent ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Varik aan huis. Via een privé laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Audi Q4 Sportback e-tron en/of Ford Mustang Mach-E GT. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en de kWh prijs is voordeliger. Hier lees je handige informatie over meerdere laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers die werken in jouw gemeente.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Goedkoop rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €985.
- Een eigen laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Index
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal installatiebedrijven Varik vergelijken november 2024
- Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
- Laadstation elektrische auto aanvragen gemeente West Betuwe
- Openbare oplaadpunten vergelijken
- Laadpalen voor kantoor
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Varik
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV zoals de Audi Q4 Sportback e-tron kan op steeds meer plekken. Een 100% eigen goedkope laadpaal Varik kopen is een goede investering. Het werkt snel en veilig en je hoeft niet onzeker te zijn over een perfect opgeladen accu. Ook is het stukken betaalbaarder dan laden bij openbare stations. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de tarieven voor de elektriciteit (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In onze keuzehulp kan je aan de slag met een aantal zaken waar je rekening mee moet houden wat betreft laadpaal laten installeren in Varik. Zie ook aanvullende informatie over Elektrisch of benzine.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Varik kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een vrijstaande paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk kritisch de afstand van jouw EV en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadpaal gaat via de reguliere 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Iedere woning heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt tegen geringe kosten de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Varik. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Goedkoop laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel of een losse stekker. Het gemak van de vaste variant is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er water in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat je ook vaak ziet is dat het een rommelig geheel wordt. Bovendien is het zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het grote gemak van een losse kabel (of een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je gebruikt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Overigens oogt het netter en blijft de kabel langer goed. Het minpunt is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dat geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Varik.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkel of een dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Ideaal als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig meer en meer slimme laadfuncties. Hieronder vind jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Varik vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De prijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €525 en €3200. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Daarnaast heb je de keuze uit slimme stations met toffe mogelijkheden als gezichts- en gebarenherkenning die kostbaarder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Varik. Soort laadpaal Laadcapaciteit Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €510- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €500- €620 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €665- €785 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €860- €920
Bekende merken
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
- Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
- Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
- Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
- Ook interessant: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger en Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.
Kosten voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Varik lopen uiteen tussen de €450 en +/- €1975. De totale kosten hangen af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe hoger het aantal meters, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Kosten van het laadpas abonnement
Soms wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen circa €6,25 per maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatische verrekening werkgever.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Check de beste installatiebedrijven uit jouw omgeving.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt zelf hebben een korte terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1162 kilometer per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde berekenen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In het rekenvoorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Varik):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Type | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,150 | €174,30 | €2091,60 |
Elektrisch rijden | €0,050 | €58,10 | €697,20 |
Besparing | €0,100 | €116,20 | €1394,40 |
Laadpaal aanvragen gemeente West Betuwe
Rijd je elektrisch, echter beschikt je niet over een eigen oprit? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Varik aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente geeft aan of en op welke plek de laadzuil geplaatst wordt. Ze checken daarvoor facetten als bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Iedereen mag hier parkeren en laden. Updates en informatie kan je bekijken op www.westbetuwe.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of de gemeente subsidies verstrekt. Het merendeel van de gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op die site kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Voordelige laadpas.
Openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Varik zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen heeft de mogelijkheid daar te laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,240 – €0,575 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het onderstaande kaartje vind jij de openbare laadstations in Varik. Op deze site vind je ook laadmogelijkheden en installatiebedrijven in Heesselt, Zennewijnen, Ophemert, Echteld en IJzendoorn.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal naast kantoor is heel praktisch voor bijv. werknemers en klanten. Zoek je naar opties voor een gebouw met 10 parkeerplekken of meer? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Verder kunnen bedrijven verdienen door derden te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Jouw eigen laadpaal voor huis en laten installeren zit qua kostprijs tussen de €975 en €2150. De definitieve prijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. het soort systeem (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat kost een auto thuis opladen?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je stroomleverancier voor je woning zoals Eneco, Essent, Engie, Energiedirect, NLE en Vandebron, Vattenfall, PowerPeers, Pure energie. Dat is om en nabij de €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,60 per 100 kilometer. Vergeet niet: een normale auto op benzine komt uit op zo’n €9,70 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een normale EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De installateur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de meterkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen wordt besloten wat de meest efficiënte route is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Varik plaatst het als wallbox aan de muur of op een speciale paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Achterhaal of de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De actuele auto’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Varik kan het allemaal juist aansluiten. De totale onkosten zijn circa €875. Disclaimer: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. De meeste favoriete elektrische auto’s in Varik zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente West Betuwe heeft op dit ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt er wel over nadenken om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de paal in de buurt van jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer informatie zie www.westbetuwe.nl.