De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dit resulteert in het feit dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een privé laadpaal in Maasbommel aan huis. Met behulp van een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw CUPRA el-Born of jouw DS 3 Crossback E-Tense. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en je hebt het snel terugverdiend. Middels onze vergelijker lees je waardevolle informatie over betrouwbare laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk die werken in jouw gemeente.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Spotgoedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €920.
- Een individueel laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Onderwerpen
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal bedrijven Maasbommel vergelijken november 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente West Maas en Waal
- Overzicht met openbare oplaadpunten
- Laadpalen bij je bedrijf
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Maasbommel
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de BMW i4 kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Maasbommel kopen is steeds meer in trek. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan elk moment van de dag een goed geladen accu. Ook is het vele malen goedkoper dan een laadpunt in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de installatie, hardware, kabels en uiteraard de verbruikte stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? In het gedeelte hieronder vind je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden wat betreft laadpaal laten installeren in Maasbommel. Bekijk ook meer info over Goedkoopste laadpas.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Maasbommel kan op 2 manieren worden geplaatst. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een losse paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Check de afstand tot de parkeerplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadzuil werkt met de standaard 230 voltage. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Iedere woning heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil kan maar liefst 3x 230V leveren. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadzuil heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Tegen een kleine meerprijs kan je de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Maasbommel. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadpunt aan huis
De voordeligste manier van opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse kabel. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat je ook vaak ziet is dat het er wat rommelig bij hangt. Tenslotte moet je er rekening mee houden dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Je gebruikt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Evenzeer ziet het er niet zo chaotisch uit en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Waar je op moet letten is dat er een extra stap is als je de accu gaat opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Het station met een losse kabel is vaak de beste keuze. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Maasbommel.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 mogelijkheden: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkelvoudige paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Nuttig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen intuïtieve slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder bekijk je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Maasbommel vergelijken
De kosten van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De prijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €675 en €3275. De prijs wordt bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Ook zijn er allerlei slimme laadpunten met leuke extra’s als Hub/Satellite die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Maasbommel. Type laadpaal Capaciteit Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €510- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €550- €625 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €665- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €830- €920
Goede merken
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
- Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
- Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
- Zie ook merken als: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger of Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.
Prijzen voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Maasbommel bedragen tussen de €420 – €1925. Dit is afhankelijk van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Soms wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Het kan ook prima zonder, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal liggen rond de €3,50 p/maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Vind populaire installatiebedrijven uit jouw regio.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt zelf kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1161 km (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt begroten we wat je kunt besparen. In onze calculatie gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Maasbommel):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Type | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,140 | €162,54 | €1950,48 |
Elektrisch rijden | €0,048 | €55,73 | €668,74 |
Besparing | €0,092 | €106,81 | €1281,74 |
Laadpaal aanvragen gemeente West Maas en Waal
Rijd je elektrisch, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Maasbommel aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente bepaalt of en in welke straat de laadzuil neergezet wordt. Hierbij bekijken zij invalshoeken zoals vindbaarheid en drukte. Elke EV-rijder kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Alle info is terug te lezen op www.westmaasenwaal.nl. Daar lees je ook of er een subsidie mogelijk is. Veel gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Beste laadpaal.
Openbare oplaadpunten in de regio (november 2024)
Laadstations in Maasbommel zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen met een laadpas kan hier laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten schommelen tussen de €0,260 en €0,575 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de afbeelding hieronder treft je de openbare laadstations in Maasbommel. Check tevens oplaadplekken en verkooppunten in Alphen, Heerewaarden, Dreumel, Bergharen en Hernen.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij het bedrijfspand biedt veel uitkomst voor werknemers en klanten. Betreft het een locatie met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Ook kan je het laadpunt versneld terugverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €750 en €2300. De definitieve prijs is afhankelijk van het soort laadsysteem (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals Engie, Eneco, Budget energie, Essent, NLE en PowerPeers, Vattenfall, Pure energie, Vandebron. Dat is doorgaans zo’n €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,15 p/100 km. Vergeet niet: een normale auto op benzine kost om en nabij de €10,25 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De standaard EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De expert zal enkele aanpassingen moeten doen in de meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de installateur overleg je waar het station moet komen om het graafwerk te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Maasbommel zet het laadstation vast tegen de muur of op een paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Al met al is ieder huis in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Achterhaal of de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Innovatieve types vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Maasbommel zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De kosten daarvoor liggen rond de €1050. Goed om te weten: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door merken uit de Europese Unie. De populaire elektrische auto’s in Maasbommel beschikken over een type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente West Maas en Waal heeft op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het laadpunt nabij jouw huis kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.westmaasenwaal.nl.