Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dat heeft als gevolg dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een 100% eigen laadpaal in Den Ham aan huis. D.m.v. een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Hyundai Kona Electric 64 kWh of Lucid Air Pure. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is een stuk voordeliger. Op dit portaal ontdek je extra informatie over betrouwbare soorten laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Altijd een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Gratis rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €945.
- Jouw eigen laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Den Ham
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van jouw EV als o.a. een Aiways U5 kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Den Ham kopen is steeds meer in trek. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je bent altijd verzekerd van een volgeladen accu. Daarbovenop is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een laadpunt in de wijk. De kosten bestaan uit: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroom / verbruikskosten (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mij EV en woning? Hieronder vind je belangrijke aspecten om over na te denken rondom laadpaal laten installeren in Den Ham. Zie ook onze informatie over Betrouwbare laadpaal.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Den Ham kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een montagepaal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Onderzoek de afstand tot de parkeerplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen systeem
Het 1-fase laadstation kan laden met de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen is 11 kW. De 3-fase variant kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt tegen geringe kosten deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Den Ham. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
De goedkoopste oplossing en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse stekker. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander pluspunt is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, vaak wel 6 – 8 meter. Het minpunt is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er door wind en regen water in kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Een ander minpunt is dat het een rommelig geheel wordt. Als laatste moet ook opgemerkt worden dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het grote voordeel van een losse kabel (als mede een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je pakt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Tevens ziet het er niet zo chaotisch uit en gaat jouw kabel langer mee. Het belangrijkste nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel is vaak de beste keuze. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dit geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Den Ham.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekkeringang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit is praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of juist voor bedrijven.
Smart toepassingen
De huidige oplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder lees je meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Den Ham vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €750 t/m €3350. Het prijskaartje hangt met name af van het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger je systeem, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Daarnaast kan je kiezen voor slimme opladers met toffe features als gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Den Ham. Laadstation type Vermogen Oplaadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €540- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €525- €645 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €675- €760 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €845- €970
Betrouwbare leveranciers
- EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
- Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
- Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
- Andere opties: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric of Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.
Installatietarieven 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Den Ham schommelen tussen de € 420 en ongeveer €2100. Dit hangt af van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementskosten laadpas
Steeds vaker wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn circa €6,25 p/maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Automatische facturering en verrekening.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal voor thuis kopen?
Check goede installatiebedrijven uit jouw regio.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt zelf heb je snel terugverdiend. In het onderstaande gedeelte kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1175 km per maand. Met dit aantal kilometers begroten we wat je kunt besparen. In onze berekening kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Den Ham):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Type | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €123,38 | €1480,50 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €48,18 | €578,10 |
Besparing | €0,064 | €75,20 | €902,40 |
Laadpaal aanvragen gemeente Westerkwartier
Rijd je elektrisch, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Den Ham aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente bepaalt of en op welke plek de laadzuil aangesloten wordt. Ze overwegen daarbij invalshoeken zoals zichtbaarheid en parkeerdruk. Elke EV-eigenaar kan het gebruiken. Updates en informatie is ook te lezen op www.westerkwartier.nl. Hier kan je ook lezen of je een subsidie kunt krijgen. Het merendeel van de gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Hybride voertuigen.
Openbare laadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Den Ham zijn dagelijks beschikbaar. Iedere EV-bezitter kan terecht bij deze punten. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,300 en €0,580 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de afbeelding hieronder vind jij de openbare laadstations in Den Ham. Doorzoek daarnaast laadplekken en aanbieders in Kommerzijl, Gerkesklooster, Stroobos, Lutjegast en Opende.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij je werk biedt veel uitkomst voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Heb je een locatie met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Verder verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief plaatsing kost tussen de €975 & €2075. De kosten van het hele pakket wordt gecalculeerd a.d.h.v. het model laadzuil (wel/geen slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je stroomleverancier voor je woning zoals Budget energie, Eneco, Essent, Energiedirect, NLE en Oxxio, Vandebron, PowerPeers, Vattenfall. Dat is doorgaans zo’n €0,250 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,65 p/100 km. Vergeet niet: een benzine aangedreven auto kost al gauw €10,00 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een normale EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Groningen.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De leverancier zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in je stroomkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In samenspraak met de vakman bepaal je wat een goede plek is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Den Ham plaatst het als wallbox aan de muur of hij komt op een aparte paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is elke stroomkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Hierbij is van belang of de woning de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De oude modellen EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De huidige EV’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Den Ham kan het allemaal juist aansluiten. De prijzen van deze service zijn zo’n €950. Belangrijk: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel + stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit Europa. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Den Ham hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Westerkwartier verschaft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of de laadzuil niet al te ver van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.westerkwartier.nl.