Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dat heeft als gevolg dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een eigen laadpaal in Grootegast aan huis. Met behulp van een privé laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw BMW iX3 of bijvoorbeeld de Skoda Enyaq iV 80X. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze website zoek je handige informatie over verschillende type laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Elke dag opnieuw een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Spotgoedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €975.
- Een individueel laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Index
- Laadpaal aan huis installeren
- Beste laadpaal leveranciers Grootegast vergelijken november 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Westerkwartier
- Overzicht met alle openbare oplaadpunten
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Grootegast
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het laden van een elektrisch voertuig als onder andere de BMW iX3 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Grootegast kopen is iets wat we steeds meer zien. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hoeft niet onzeker te zijn over een volle accu. Daarbovenop is het stukken betaalbaarder dan laden bij openbare stations. De kosten worden gevormd door de installatie, hardware, kabels en de stroomprijzen (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een garage of eigen oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning (meterkast) en auto? Hieronder vind je tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Grootegast. Zie ook onze informatie over Actieradius.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Grootegast kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een losse paal. De werking is verder helemaal identiek. Check de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadpaal werkt met de reguliere 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft minstens (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Grootegast. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadpunt aan huis
De goedkoopste oplossing en altijd een vrije plek!
Vaste of losse kabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een verplaatsbare kabel. Het gemak van de vaste variant is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(tenzij je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Tenslotte moet je er rekening mee houden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het grote voordeel van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Hiervoor gebruik je de reguliere meegeleverde kabel. Ook oogt het netter en blijft de kabel langer goed. Een punt van kritiek is dat je een stap extra moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om alles vervolgens aan te sluiten. De oplossing met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Advies: probeer ook eens de snelladers in Grootegast.
Enkel of dubbel laadstation
We onderscheiden 2 soorten: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit is praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of juist voor bedrijven.
Slimme functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door meer en meer slimme laadfuncties. Hieronder check je extra details over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Grootegast vergelijken
De tarieven van laadpalen zijn heel divers. De adviesprijs van een laadstation voor thuis varieert van €825 tot €3425. De prijs hangt vooral af van het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van de auto laadt. In aanvulling hierop zien we steeds meer slimme laadpunten met toffe opties als Autostart die in aanschaf duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Grootegast. Type laadpaal Laadcapaciteit Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €545- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €505- €625 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €695- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €860- €1015
Top leveranciers
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
- Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
- Andere leveranciers: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba of Tritium, Xcharge, Zaptec, Circontrol.
Prijzen voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Grootegast schommelen tussen de € 370 en plus minus €2025. De prijs wordt bepaald door of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Laadpas
Eventueel wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €5,75 op maandbasis.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal voor thuis kopen?
Vind erkende installatiebedrijven uit jouw regio.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Op deze pagina kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1166 km (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt ramen we wat jouw potentiële besparing is. Hierbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Grootegast):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Type | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €134,09 | €1609,08 |
Elektrisch | €0,043 | €50,14 | €601,66 |
Besparing | €0,072 | €83,95 | €1007,42 |
Laadpaal aanvragen gemeente Westerkwartier
Een elektrische auto gekocht, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Grootegast aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en op welke locatie de laadzuil werkzaam zal worden. Ze overwegen daarbij aspecten zoals vindbaarheid en geschatte drukte. Elke EV-eigenaar mag hier parkeren en laden. Alle details is te vinden op www.westerkwartier.nl. Hier lees je bovendien welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Flink wat gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Daar kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Laadpalen vergelijken.
Openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Grootegast nemen in rap tempo toe. Iedereen mag daar in principe gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen bedragen tussen de €0,295 – €0,585 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de onderstaande kaart onderzoek je de openbare laadstations in Grootegast. Vergelijk ook laadmogelijkheden en verkopers in Munnekezijl, Warfstermolen, Burum, Visvliet en Pieterzijl.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen biedt veel uitkomst voor personeel of bezoekers. Gaat het om een bedrijfspand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidiemogelijkheden. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Bovendien kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatie kost tussen de €900 en €2475. Het hele prijskaartje hangt af van het type en model (met of juist zonder slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw leveranciers van energie zoals Essent, Engie, Eneco, NLE, Energiedirect en Vandebron, PowerPeers, Pure energie, Oxxio. Gemiddeld is dat +/- €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,30 p/100 km. Belangrijk: een benzineauto kost circa €9,50 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een EV anno 2024 behoeft 12 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Groningen.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De specialist treft de nodige voorbereidingen in de meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Van de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overleg met de expert wordt besloten wat de beste manier is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Grootegast plaatst het als wallbox aan de muur of op een stevige paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Doorgaans is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De oude modellen EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige elektrische voertuigen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit komt neer op krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Grootegast zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De tarieven hiervan bedragen circa €1050. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Grootegast zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Westerkwartier verstrekt op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Vraag daarbij gerust of de paal niet al te ver van jouw woning kan komen te staan. Voor meer info en aanvragen zie www.westerkwartier.nl.