Laadpaal Dieverbrug

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Hierdoor zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het is dan mogelijk om te gaan voor een 100% eigen laadpaal in Dieverbrug aan huis. Via een particulier laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus & Porsche Taycan 4S. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook financieel gezien een goede investering. Op EVPlan.nl check je extra informatie over meerdere type laadstations, een handige keuzehulp en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk werkzaam in jouw regio.

  • Met een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Nog goedkoper rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Een slimme laadpaal aan huis koop je al voor €940.
  • Een thuis-laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Dieverbrug

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het laden van een elektrisch voertuig als onder andere de Volkswagen ID.4 1st kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Dieverbrug kopen biedt veel voordelen. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je kunt rekenen op een goede actieradius. Daarnaast is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. Wel heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of garage. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning en auto? Verderop bieden wij aantal belangrijke aandachtspunten wat betreft laadpaal laten installeren in Dieverbrug. Zie ook onze informatie over Voordeligste laadpaal.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Dieverbrug kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een stevige paal. De werking is verder helemaal identiek. Onderzoek de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen station
De 1-fase variant gaat via de normale 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. In principe heeft elke woning ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen is 11 kW. De 3-fase variant kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt hierin investeren en de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Dieverbrug. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een oplaadstation aan huis

Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Laadkabel: los of vast
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare kabel. Het gemak van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze sneller nat wordt (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Daarbij is het in de praktijk zo dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Daarvoor neem je de stekker die je in de auto hebt liggen. Evenzeer ziet het er niet zo chaotisch uit en blijft de kabel langer goed. Het belangrijkste nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je even snel wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een losse kabel is vaak de beste keuze. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dit geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Dieverbrug.

Enkele vs dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit is praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of voor zakelijke doeleinden.

Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf bekijk je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.

Laadpaal installateur Dieverbrug vergelijken

De tarieven van laadpalen zijn heel divers. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €725 – €3075. Het prijskaartje hangt met name af van het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Bovendien kan je kiezen voor slimme wallboxen en palen met toffe snufjes als gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Dieverbrug.

Type laadstationLaadvermogenTijd volle batterijPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€545- €630
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€530- €625
3-fase laadpaal11 kW3,5 uur€680- €760
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€825- €980
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare leveranciers

  1. EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
  5. Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
  6. EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
  8. Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
  11. Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
  12. Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
  14. Andere mogelijkheden: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger en Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Dieverbrug bedragen tussen de €420 en +/- €1825. Deze prijs komt tot stand door de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Abonnementsprijzen laadpassen
Tegenwoordig wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Je hoeft dit niet te nemen, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van abonnementen voor laadpalen liggen rond de €7,25 p/maand.

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
  • 24/7 helpdesk support.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Achterhaal populaire leveranciers uit jouw gemeente.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je snel terugverdiend. Op deze pagina bieden wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1050 km op maandbasis. Met dit getal calculeren we wat jouw potentiële besparing is. Daarbij zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Dieverbrug):

  • Benzine rijden 2024: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
TypeTarieven p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,145€152,25€1827,00
Elektrisch rijden€0,049€51,45€617,40
Besparing€0,096€100,80€1209,60
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Westerveld

Lease of koop jij een elektrische auto, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Dieverbrug aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en op welke locatie de laadzuil aangesloten wordt. Ze analyseren hiervoor invalshoeken zoals zichtbaarheid en geschatte drukte. Elke bewoner kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer informatie is terug te lezen op www.gemeentewesterveld.nl. Hier kan je ook lezen of er een subsidie mogelijk is. Flink wat gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Overzicht elektrische auto’s.

Vind openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)

Laadstations in Dieverbrug vind je op steeds meer plekken. Iedereen kan daar gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,280 tot €0,605 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de onderstaande kaart check je de openbare laadstations in Dieverbrug. Check tevens oplaadplekken en aanbieders in Wapse, Diever, Uffelte, Havelterberg en Darp.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden dieverbrug-7984

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal bij uw bedrijf is een extra stukje service richting je personeel en relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een gebouw met 10 parkeerplekken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Verder kan je iets bijverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.


Informatie over thuis elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief de installatieservice kost tussen de €825 en €2150. De prijsindicatie komt tot stand door het soort systeem (additionele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je eigen energieleverancier zoals Eneco, NLE, Budget energie, Engie, Essent en Vattenfall, PowerPeers, Pure energie, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,215 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,55 p/100 km. Ter vergelijking: een doorsnee benzinewagen kost je zo’n €10,00 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De standaard EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De vakman legt een nieuwe stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanaf dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De ervaren laadpaal installateur in Dieverbrug plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is elke stroomkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Let er wel op dat je groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Dieverbrug kan dit uit handen nemen. De totale onkosten zijn circa €950. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt vooral gebruikt door de Europese merken. Veruit de meest beschikbare elektrische auto’s in Dieverbrug zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Westerveld heeft op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of de paal vlakbij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Zie ook de website van de gemeente www.gemeentewesterveld.nl.

Plaats een reactie