De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Hierdoor zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een privé laadpaal in Maasdijk aan huis. D.m.v. een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw BMW i4 of jouw Audi e-tron S 55 quattro. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en je hebt het snel terugverdiend. Op EVPlan.nl bekijk je praktische informatie over velerlei soorten laadpalen, een handige keuzehulp en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.
- Met een particuliere elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Voordelige autorijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Een slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €975.
- Een laadstation op eigen grond heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Maasdijk
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het elektrisch laden van een EV als onder andere de Audi Q4 Sportback e-tron kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Maasdijk kopen is iets wat we steeds meer zien. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hoeft niet onzeker te zijn over een 100% actieradius. Ook is het een stuk goedkoper dan een publiek laadpunt. De kosten worden gevormd door de installatie, hardware, kabels en uiteraard de verbruikte stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal past bij mijn woning en auto? In het gedeelte hieronder check je inhoudelijke informatie en tips m.b.t. laadpaal laten installeren in Maasdijk. Bekijk ook meer info over Bijtelling EV’s.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Maasdijk kan op 2 manieren worden aangebracht. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Houd rekening met de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen station
Het 1 fase systeem kan laden met de standaard 230 voltage. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van krachtstroom (400V). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. De 3-fase installatie kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt eenvoudig jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Maasdijk. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De voordeligste manier van opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare kabel. Het belangrijkste voordeel van de vaste stekker is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Verder is het zo dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, vaak wel 6 – 8 meter. Waar je op moet letten is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo netjes uit ziet. Als laatste moet je opletten dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het gemak van een losse kabel (of een socket) is de vrijheid in het opladen. Hiervoor gebruik je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Bovendien oogt het netter en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het minpunt is dat er een extra handeling vereist is als je de accu gaat opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, daarna sluit je ‘m aan. Een laadzuil met losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Maasdijk.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee keuzes: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit biedt uitkomst als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder check jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Maasdijk vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen zijn heel divers. De investering van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €875 tot en met €3075. De kosten worden tot stand door o.a. het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Tevens kan je kiezen voor slimme palen met extra extra’s als gezichtsherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Maasdijk. Soort laadstation Laadvermogen Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €505- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €530- €625 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €695- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €855- €1045
Populaire systemen
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
- Alternatieve marken: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric en Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.
Installatiekosten 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Maasdijk wisselen tussen de €330 – €2150. Dit hangt vooral af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter het perceel, des te meer graafwerk er bij komt kijken en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementstarieven laadpassen
Soms wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen zo’n €5,25 per maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatische facturering en verrekening.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Zoek goede installatiebedrijven uit jouw gemeente.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Bijgaand vind je een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1122 km per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde verwachten we wat de mogelijke besparing zal zijn. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Maasdijk):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Type | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,130 | €145,86 | €1750,32 |
Elektrisch rijden | €0,046 | €51,61 | €619,34 |
Besparing | €0,084 | €94,25 | €1130,98 |
Laadpaal aanvragen gemeente Westland
Een elektrische auto gekocht, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Maasdijk aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale elektrische actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar precies de laadzuil geplaatst wordt. Ze overwegen daarbij zaken als vindbaarheid en geschatte drukte. Elke EV-eigenaar kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Updates en informatie is ook gepubliceerd op www.gemeentewestland.nl. Hier lees je bovendien of je een subsidie kunt krijgen. Veel gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Smart Charging.
Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Maasdijk zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen met een abonnement mag daar in principe gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten variëren tussen de €0,280 en €0,620 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In onze maps kaart bekijk jij de openbare laadstations in Maasdijk. Vind ook oplaadplekken en installatiebedrijven in Honselersdijk, Naaldwijk, Bleiswijk, Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij je bedrijf is relevant voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Zoek je naar opties voor een gebouw met 10 parkeervakken of meer? Volgens de laatste regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Daarbovenop kan je extra geld verdienen door derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Informatie over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €875 – €2325. De uiteindelijke kostprijs hangt vooral af van het type laadpaal (additionele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost een auto thuis opladen?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw leveranciers van energie zoals Energiedirect, Budget energie, NLE, Essent, Engie en Oxxio, Pure energie, Vandebron, PowerPeers. Dat is om en nabij de €0,225 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,55 p/100 km. Ter illustratie: een benzine aangedreven auto kost je al snel €10,15 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een normale EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Zuid-Holland.
Hoe werkt de installatie?
De monteur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in het centrale stroompunt in je huis. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In samenspraak met de vakman bepaal je wat de meest efficiënte route is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Maasdijk monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een vrijstaande paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De oude modellen EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele elektrische voertuigen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Maasdijk kan dit uit handen nemen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen circa €800. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt met name toegepast bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Maasdijk beschikken over een type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Iedere regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Westland verstrekt momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt er wel over nadenken om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt vragen of de laadzuil dichtbij jouw huis kan komen te staan. Een verzoek indienen kan op www.gemeentewestland.nl.