Laadpaal De Hoeve

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Daarbij komt ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een eigen laadpaal in De Hoeve aan huis. Middels een particulier laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw BMW iX3 of Audi e-tron Sportback 50 quattro. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook financieel gezien een goede investering. Op EVPlan.nl ontdek je uitgebreide informatie over betrouwbare type laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Altijd een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Autorijden zonder onkosten wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €975.
  • Jouw eigen laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen De Hoeve

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het laden van een elektrisch voertuig als onder andere de Audi e-tron GT kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een particuliere eigen goedkope laadpaal De Hoeve kopen is steeds meer in trek. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hoeft niet onzeker te zijn over een optimale actieradius. Daarbovenop is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. Wel heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de kosten van jouw eigen stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mijn woning en auto? Verderop bieden wij belangrijke aspecten om over na te denken ten aanzien van laadpaal laten installeren in De Hoeve. Op EVplan.nl lees je ook meer over Laadpalen vergelijken.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation De Hoeve kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een stevige paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Analyseer hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen installatie
De 1 fase installatie functioneert met de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt dit laten aanleggen door een elektricien in De Hoeve. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een oplaadstation aan huis

Goedkoop en snel laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Vaste of losse laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het belangrijkste voordeel van de vastzittende kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(of je moet de auto binnen opladen). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde moet je opletten dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je gebruikt namelijk de stekker die je in de auto hebt liggen. Eveneens heb je geen rommelige hangende kabels en profiteer je van een langere levensduur. Het minpunt is dat er een extra stap is als je jouw EV wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in De Hoeve.

Enkele vs dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor één aansluiting of twee aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit biedt uitkomst als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Slimme toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf lees je extra details over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
  • Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
  • Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.

Laadpaal installateur De Hoeve vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De kosten van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €650 t/m €3275. Het prijskaartje hangt met name af van het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Daarnaast zien we steeds meer slimme palen met toffe snufjes als Dynamic Load Balancing die kostbaarder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal De Hoeve.

Type laadstationVermogenLaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€500- €635
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€500- €605
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€700- €795
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€850- €1020
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Bekende producten

  1. EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
  5. Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
  6. EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
  8. Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
  9. Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
  10. Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
  12. Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
  13. NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
  14. Andere merken: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric en Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in De Hoeve bedragen tussen de €420 en +/- €2000. Dit hangt af van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Steeds vaker wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Het kan ook prima zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen zo’n €4,00 op maandbasis.

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Achterhaal populaire verkooppunten uit jouw gemeente.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt plus installatie kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Onderstaand maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1151 kilometer per maand. Hiermee verwachten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze begroting gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in De Hoeve):

  • Benzine rijden 2024: €0,100/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
TypeKosten p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,100€115,10€1381,20
Elektrisch rijden€0,040€46,04€552,48
Besparing€0,060€69,06€828,72
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Weststellingwerf

Rijd je elektrisch, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in De Hoeve aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente bepaalt of en waar precies de laadzuil geactiveerd wordt. Hierbij bekijken zij zaken als vindbaarheid en veiligheid. Elk huishouden kan het gebruiken. Alle details is te vinden op www.weststellingwerf.nl. Daar lees je ook of er eventueel subsidie beschikbaar is. Meer en meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Lease een elektrische auto.

Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (november 2024)

Laadstations in De Hoeve zijn dagelijks beschikbaar. Iedere EV-bezitter kan terecht bij deze punten. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten liggen tussen de €0,270 tot €0,570 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het Google Maps overzicht check jij de openbare laadstations in De Hoeve. Vind ook laadzuilen en leveranciers in Vinkega, Boijl, Noordwolde, Zandhuizen en Oosterstreek.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden de-hoeve-8394

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal bij je werk is heel praktisch voor bijv. werknemers en klanten. Zoek je naar opties voor een bedrijfspand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Verder kan je het laadpunt versneld terugverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden

Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €1075 en €2425. De uiteindelijke kostprijs hangt af van het type laadstation (wel of geen slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en laadstation en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je eigen energieleverancier zoals Budget energie, Engie, Eneco, Essent, Energiedirect en Pure energie, Oxxio, Vandebron, PowerPeers. Dit is nu ongeveer €0,220 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,15 p/100 km. Ter vergelijking: een benzine aangedreven auto kost je al snel €9,65 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een basis EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Friesland.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Van de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de installateur overleg je wat een goede plek is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in De Hoeve plaatst het als wallbox aan de muur of op een vrijstaande paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Meestal is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Achterhaal of de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De oude modellen EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Moderne auto’s vereisen een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in De Hoeve zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De kosten daarvoor bedragen ongeveer €800. Bedenk wel: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabels / stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt gebruikt door merken uit Europa. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in De Hoeve dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Weststellingwerf verstrekt op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het oplaadpunt vlakbij jouw woning kan komen te staan. Een verzoek indienen kan op www.weststellingwerf.nl.

Plaats een reactie