Laadpaal Oosterstreek

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Dat betekent ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een 100% eigen laadpaal in Oosterstreek aan huis. Door gebruik te maken van jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Dacia Spring Electric en/of DS 3 Crossback E-Tense. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is veel voordeliger. Op deze website lees je handige informatie over meerdere type laadpunten, een handige keuzehulp en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit de buurt.

  • Met een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Nog voordeliger rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €970.
  • Een laadstation op eigen grond verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Oosterstreek

Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van jouw EV als o.a. een Volvo XC40 P8 AWD Recharge kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Oosterstreek kopen biedt veel voordelen. Hij is altijd beschikbaar en je hoeft niet onzeker te zijn over een volgeladen accu. Bovendien is het een stuk goedkoper dan een publiek laadpunt. Wel heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de stroom / verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of garage. Welk laadstation moet ik kiezen voor mij EV en woning? Verderop check je aantal belangrijke aandachtspunten omtrent laadpaal laten installeren in Oosterstreek. Op EVplan.nl lees je ook meer over Actieradius.

Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Oosterstreek kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een losse paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Houd rekening met de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen installatie
Het 1 fase systeem werkt met de standaard 230 voltage. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadstation is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt hierin investeren en deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Oosterstreek. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een privé oplaadpaal voor je huis?

Goedkoop en snel laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Vaste of losse kabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare kabel. Het gemak van een vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er door wind en regen water in kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander minpunt is dat het er wat rommelig bij hangt. Tenslotte kan het zijn dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (alsook voor een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Daarvoor neem je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook ziet het er niet zo chaotisch uit en profiteer je van een langere levensduur. Belangrijk nadeel is dat er een extra stap is als je even kort wilt opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, daarna sluit je ‘m aan. De oplossing met een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Oosterstreek.

Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Nuttig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder lees je extra details over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
  • Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Oosterstreek vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €550 tot €3175. De aanschafkosten hangen vooral af van het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Ook heb je de keuze uit slimme wallboxen en palen met mogelijkheden als gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Oosterstreek.

Soort laadpaalCapaciteitTijd volle batterijPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10,5 uur€545- €635
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€525- €635
3-fase laadpaal11 kW4 uur€660- €765
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€875- €1005
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Goede leveranciers

  1. EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
  2. Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
  3. NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
  4. Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
  5. Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
  6. EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
  7. Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
  8. Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
  9. Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
  11. Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
  12. Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Maximaal inzicht dankzij slimme Smartphone App.
  14. Overweeg ook: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba & Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Oosterstreek wisselen tussen de €390 en plus minus €1875. Dit is afhankelijk van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Laadpas
Steeds vaker wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Je kunt natuurlijk zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €2,50 op maandbasis.

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
  • 24/7 helpdesk support.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Achterhaal ervaren installateurs uit jouw gemeente.

Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Onderstaand maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1146 km op maandbasis. Met dit getal checken we wat je kunt besparen. In onze begroting gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Oosterstreek):

  • Benzine rijden 2024: €0,130/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
TypeTarieven p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,130€148,98€1787,76
Elektrisch rijden€0,046€52,72€632,59
Besparing€0,084€96,26€1155,17
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Weststellingwerf

Rijd je elektrisch, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Oosterstreek aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius.

Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke omgeving de laadzuil gemonteerd wordt. Daarbij bekijkt de gemeente variabelen als bereikbaarheid en geschatte drukte. Elk huishouden kan terecht bij dit oplaadpunt. Uitgebreide informatie is beschikbaar op www.weststellingwerf.nl. Hier kan je ook lezen welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel Nederlandse gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Laadpalen vergelijken.

Openbare oplaadpunten in de regio (november 2024)

Laadstations in Oosterstreek nemen in rap tempo toe. Iedereen met een EV kan terecht bij deze punten. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven wisselen tussen de €0,275 – €0,605 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het Google Maps overzicht treft jij de openbare laadstations in Oosterstreek. Check tevens oplaadplekken en verkopers in Boschoord, Doldersum, Wilhelminaoord, Nijensleek en Frederiksoord.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden oosterstreek-8388

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal bij het bedrijfspand biedt veel uitkomst voor werknemers en klanten. Zoek je naar opties voor een bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er verschillende subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Ook verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik.


Informatie over thuis elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatie kost tussen de €1075 en €2400. De uiteindelijke kostprijs hangt vooral af van het type laadpaal (additionele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals Energiedirect, Budget energie, Engie, Essent, NLE en Oxxio, Vattenfall, Pure energie, Vandebron. Dat is om en nabij de €0,235 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,15 per 100 kilometer. Belangrijk: een doorsnee benzinewagen kost je zo’n €9,85 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een EV anno 2024 heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Friesland.

Hoe werkt de installatie?
De expert legt een nieuwe stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je waar de laadpaal wordt geplaatst om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Oosterstreek zet het als wallbox tegen de muur of installeert het op een paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel wat aangepast worden. Achterhaal of de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste elektrische voertuigen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse EV’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Oosterstreek kan dit uit handen nemen. De onkosten van deze installatieservice liggen rond de €1050. Belangrijk: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel + stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij merken uit de Europese Unie. Veruit de meest favoriete elektrische auto’s in Oosterstreek hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) beschikken over type 2 (Mennekes).

Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Weststellingwerf biedt op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of het oplaadpunt in de buurt van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Zie ook www.weststellingwerf.nl.

Plaats een reactie