Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat heeft als gevolg dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een privé laadpaal in Westvoorne aan huis. Door gebruik te maken van een laadstation van jezelf weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw CUPRA el-Born of jouw Porsche Taycan 4S Plus. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en je hebt het snel terugverdiend. Middels onze vergelijker zoek je handige informatie over diverse type laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Elke dag opnieuw een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Nog goedkoper rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €915.
- Een individueel laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Westvoorne
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals de MG ZS EV kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Westvoorne kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en veilig en je rijdt elke ochtend weg met een perfect opgeladen accu. Daarbovenop is het stukken betaalbaarder dan onderweg laden. Wat betreft kosten heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en de verbruikskosten (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn auto en mijn situatie? In onze keuzehulp kan je aan de slag met handige tips en adviezen met betrekking tot laadpaal laten installeren in Westvoorne. Zie ook aanvullende informatie over Elektrische auto zakelijk rijden.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Westvoorne kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een speciale paal. Verder zijn er geen verschillen. Houd rekening met de afstand tussen de auto en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1-fase variant werkt met de standaardaansluiting van 230V. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke woning in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt gemakkelijk je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Westvoorne. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop laden en nooit meer in de rij bij een laadstation
Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grote voordeel van de vaste variant is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een bijkomend voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat we ook vaak horen is dat het er wat rommelig bij hangt. Bovendien moet je opletten dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het grote voordeel van een losse kabel (net als een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Je pakt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Tevens ligt de kabel niet zo in het zicht en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Belangrijk nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je de accu gaat opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Het station met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dit geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: probeer ook eens de snelladers in Westvoorne.
Enkele of dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Erg handig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder check je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Westvoorne vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis varieert van €600 en €3125. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Ook onderscheiden we slimme palen met innovatieve extra’s als gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Westvoorne. Type laadpaal Laadvermogen Oplaadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €540- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €540- €640 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €670- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €840- €1070
Top systemen
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
- Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
- Andere opties: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge & Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.
Prijzen voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Westvoorne schommelen tussen de € 390 en €2100. Dit hangt vooral af van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter de te overbruggen afstand, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementstarieven laadpassen
Soms wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €2,50 p/maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatische verrekening werkgever.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Vergelijk aangesloten vakmannen die werken in je omgeving.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In de tabel hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1113 kilometer per maand. Op basis daarvan calculeren we welke besparing er mogelijk is. In onze berekening gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Westvoorne):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Soort | Prijzen p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,120 | €133,56 | €1602,72 |
Elektrisch rijden | €0,046 | €51,20 | €614,38 |
Besparing | €0,0740 | €82,36 | €988,34 |
Laadpaal aanvragen gemeente Westvoorne
Heb jij de beschikking over een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Westvoorne aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente wijst uit of en in welke straat de laadzuil werkzaam zal worden. Ze analyseren hiervoor facetten als toegankelijkheid en veiligheid. Iedere woningbezitter mag gebruik maken van het oplaadpunt. Meer informatie kun je terugvinden op www.westvoorne.nl. Daar kom je er ook achter of je een subsidie kunt krijgen. Steeds meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Vergelijk laadpassen.
Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Westvoorne zijn aanwezig. Elke laadpashouder kan terecht bij deze punten. De onkosten liggen daar wel hoger. De kosten variëren tussen de €0,295 en €0,595 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het Google Maps overzicht onderzoek je de openbare laadstations in Westvoorne. Vind ook oplaadplekken en verkooppunten in Brielle, Hellevoetsluis, Nissewaard, Albrandswaard en Maassluis.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij het bedrijfspand is een prettige service voor personeel of bezoekers. Bekijk je de mogelijkheden voor een parkeerterrein met meer dan 10 parkeervakken? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Tevens kan je iets bijverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen incl. de benodigde installatie varieert qua prijs tussen de €775 & €2575. De totale investering hangt vooral af van het type laadstation (met of juist zonder slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw leveranciers van energie zoals Energiedirect, Essent, NLE, Engie, Eneco en Vandebron, PowerPeers, Pure energie, Oxxio. Dit is nu ongeveer €0,225 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,20 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een doorsnee benzinewagen kost circa €10,15 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een reguliere EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Zuid-Holland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De leverancier legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Westvoorne monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een vrijstaande paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Meestal is ieder huis geschikt om elektrische voertuigen te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige modellen vereisen een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Westvoorne kan dit allemaal regelen. De tarieven hiervan zijn zo’n €950. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 zien we met name terug bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. De meeste populaire elektrische auto’s in Westvoorne beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Westvoorne verstrekt op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of de paal dichtbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor meer info en aanvragen zie www.westvoorne.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente