Elektrisch rijden is de toekomst. Dat heeft als gevolg dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Hoge Hexel aan huis. Door middel van een zelfvoorzienend laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Audi Q4 Sportback e-tron of jouw Tesla Model X Long Range Plus. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook financieel gezien een goede investering. Op dit portaal vind je waardevolle informatie over betrouwbare soorten laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw omgeving.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Rijden zonder kosten door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €925.
- Een privaat laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Hoge Hexel
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het elektrisch laden van een EV als onder andere de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Hoge Hexel kopen is steeds meer in trek. Het is ontzettend handig in gebruik en je kunt rekenen op een volgeladen accu. Ook is het vele malen goedkoper dan een laadpunt in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de kWh prijs voor de stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? Verderop bespreken we aantal belangrijke aandachtspunten m.b.t. laadpaal laten installeren in Hoge Hexel. Op deze website lees je ook meer over Goedkoopste laadpas.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Hoge Hexel kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk kritisch de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1 fase systeem werkt met de standaardaansluiting van 230V. Daarmee behaal je standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt dan jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Hoge Hexel. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Voordelig opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een kabel die afneembaar is. De meerwaarde van de vaste stekker is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Verder is het zo dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (of je moet de auto binnen opladen). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het een rommelig geheel wordt. Ten derde moet ook opgemerkt worden dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (als mede een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Opladen kan altijd en overal met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook oogt het minder rommelig en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een negatief aspect is dat er een extra stap is als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt meestal aanbevolen. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Hoge Hexel.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: een enkel of een dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit is praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder check je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Hoge Hexel vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De investering van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €550 tot €3425. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het laadvermogen van het systeem. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Tevens zijn er allerlei slimme laadpunten met speciale snufjes als gezichts- en gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Hoge Hexel. Laadstation type Laadcapaciteit Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €520- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €510- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €685- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €870- €1070
Top systemen
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
- Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
- Alternatieven: ABB, Etrel, Enovates, Eaton, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger en Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.
Installatiekosten 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Hoge Hexel schommelen tussen de € 300 en +/- €2050. Dit wordt grotendeels bepaalt door de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het perceel, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Abonnementsprijzen laadpassen
Vaak wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is geen vereiste, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €4,50 per maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Automatische verrekening werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Bekijk de beste installatiebedrijven in de regio.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Onderstaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1067 km (maandelijks). Met dit getal calculeren we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Hierbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Hoge Hexel):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,135 | €144,05 | €1728,54 |
Elektrisch | €0,047 | €50,15 | €601,79 |
Besparing | €0,088 | €93,90 | €1126,75 |
Laadpaal aanvragen gemeente Wierden
Rijd je elektrisch, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Hoge Hexel aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente zal concluderen of en op welke locatie de laadzuil aangesloten wordt. Ze onderzoeken aspecten zoals vindbaarheid en technische haalbaarheid. Elke EV-rijder kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer informatie is beschikbaar gesteld op www.wierden.nl. Hier lees je bovendien of er een subsidie mogelijk is. Steeds meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Beste laadpaal.
Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Hoge Hexel zijn er voldoende. Iedere EV-bezitter kan terecht bij deze punten. Het is relatief wel duur. De prijzen variëren tussen de €0,300 – €0,585 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het Google Maps overzicht treft je de openbare laadstations in Hoge Hexel. Doorzoek daarnaast laadstations en aanbieders in Notter, Nutter, Oud Ootmarsum, Agelo en Lattrop-Breklenkamp.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal naast kantoor is een extra stukje service richting je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een locatie met 10 parkeerplekken of meer? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Tevens kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis en laten installeren varieert qua prijs tussen de €1025 – €2300. De definitieve prijs komt tot stand door het model laadzuil (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Wat kost een auto thuis opladen?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Engie, Eneco, Energiedirect, Budget energie, NLE en PowerPeers, Oxxio, Vattenfall, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,240 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,70 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een auto met benzinemotor kost ongeveer €9,55 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een basis EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Overijssel.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De leverancier legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Van dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de monteur bespreek je waar het laadpunt het beste kan komen om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De gecertificeerde laadpaal installateur in Hoge Hexel monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een speciale paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Onderaan de streep is elke stroomkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Hierbij is van belang of de woning beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Moderne modellen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). We spreken ook wel over krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Hoge Hexel kan dit allemaal regelen. De tarieven hiervan zijn zo’n €825. Bedenk wel: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt gebruikt door de Europese merken. Veel van de beschikbare elektrische auto’s in Hoge Hexel kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Wierden heeft op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt specifiek verzoeken of het openbare laadpunt vlakbij jouw woning kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.wierden.nl.