Laadpaal Zuna

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Daarbij komt ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Zuna aan huis. Dankzij een laadstation op eigen terrein ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Mini Electric of bijvoorbeeld de Lucid Air Pure. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en je hebt het snel terugverdiend. Hier bekijk je praktische informatie over verschillende type laadstations, een handige keuzehulp en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Niet meer wachten bij een dure snellader.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Rijden zonder kosten door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €970.
  • Jouw eigen laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Zuna

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV als onder andere de Tesla Model 3 Standard Range Plus kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Zuna kopen is steeds meer in trek. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hoeft niet onzeker te zijn over een volle accu. Verder is het een stuk goedkoper dan laden bij openbare stations. Wel heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de verbruikskosten (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn situatie? In onze keuzehulp vind je een aantal kooptips wat betreft laadpaal laten installeren in Zuna. Bekijk ook meer info over Elektrisch of benzine.

Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Zuna kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een stevige paal. De werking is verder helemaal identiek. Analyseer de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase aansluiting draait op de standaard 230 voltage. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt gemakkelijk jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Zuna. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

De voordeligste manier van opladen en altijd een vrije plek!

Losse of vaste laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo netjes uit ziet. Ook is het goed om je te bedenken dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het grote voordeel van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Daarvoor neem je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en blijft de kabel langer goed. Het belangrijkste nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n scenario hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Zuna.

Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee opties: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkelvoudige paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Dit is praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of voor zakelijke doeleinden.

Smart functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Bijgaand tref je meer info over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
  • Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
  • AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.

Laadpaal installateur Zuna vergelijken

De prijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De investering van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €700 t/m €3200. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Daarnaast onderscheiden we slimme stations met opties als Dynamic Load Balancing die kostbaarder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Zuna.

Type laadpaalLaadcapaciteitOplaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€500- €610
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€535- €645
3-fase laadpaal11 kW4- 5 uur€690- €775
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€880- €970
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top merken

  1. EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
  2. Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
  3. NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
  4. Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
  5. Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
  6. EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
  7. Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
  8. Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
  9. Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
  10. Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
  11. Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
  12. Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
  14. Overweeg ook: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric en Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Zuna variëren van €390 – €2125. Dit is afhankelijk van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Kosten van het laadpas abonnement
Vaak wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €4,50 (maandelijks).

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Vind populaire deskundigen in de regio.

Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Bijgaand hebben wij een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1036 km per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt berekenen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze begroting gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zuna):

  • Benzine rijden 2024: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
TypeTarieven p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,145€150,22€1802,64
Elektrisch rijden€0,049€50,76€609,17
Besparing€0,096€99,46€1193,47
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Wierden

Rijd je elektrisch, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Zuna aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:

  • Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een aanzienlijke actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke straat de laadzuil aangesloten wordt. Ze overwegen daarbij relevante zaken als vindbaarheid en geschatte drukte. Iedere woningbezitter kan hier gebruik van maken. Uitgebreide informatie is beschikbaar gesteld op www.wierden.nl. Daar kom je er ook achter of er eventueel subsidie beschikbaar is. Het merendeel van de gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Daar kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Voordelige laadpas.

Overzicht met alle openbare oplaadpunten (november 2024)

Laadstations in Zuna zijn er veel. Iedere EV-bezitter mag daar in principe gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen schommelen tussen de €0,290 tot €0,590 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de afbeelding hieronder bekijk je de openbare laadstations in Zuna. Vergelijk ook laadstations en verkopers in Rijssen, Holten, Haarle, Nijverdal en Steenenkamer.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden zuna-7466

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal naast kantoor biedt veel uitkomst voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Gaat het om een pand met meer dan 10 parkeervakken? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidiemogelijkheden. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Daarnaast verdient een zakelijke laadpaal zich terug door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik.


Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Het aankopen van een laadpaal inclusief installatiewerk kost +/- tussen de €850 – €2475. De uiteindelijke kostprijs hangt vooral af van welk merk je kiest (met of juist zonder slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Eneco, Engie, Energiedirect, Essent, Budget energie en Pure energie, Vandebron, PowerPeers, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,220 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,20 per 100 kilometer. Ter illustratie: een gemiddelde benzineauto kost je al snel €9,80 p/100 km. Met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een basis EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Overijssel.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De leverancier legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de meterkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanaf de stoomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overleg met de expert wordt besloten wat de meest efficiënte route is om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in Zuna bevestigt het laadstation aan de muur of hij komt op een aparte paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De hedendaagse auto’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Zuna kan dit uit handen nemen. De kosten daarvoor liggen rond de €1100. Belangrijk: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 zien we vooral terug bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veruit de meest populaire elektrische auto’s in Zuna kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Wierden verstrekt op het ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of het oplaadpunt dichtbij jouw huis kan komen te staan. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.wierden.nl.

Plaats een reactie