Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dat betekent ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Overweeg dan zeker eens een privé laadpaal in Zegveld aan huis. Via jouw eigen laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Volkswagen ID.3 Pure + Porsche Taycan Cross Turismo. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is ook financieel gezien een goede investering. Op deze website lees je praktische informatie over geschikte soorten laadpalen, een handige keuzehulp en vind je de beste installateurs uit jouw omgeving.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Rijden zonder kosten door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €900.
- Een privé laadstation aan huis heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Onderwerpen
- Laadpaal voor thuis laten plaatsen
- Beste laadpaal bedrijven Zegveld vergelijken november 2024
- Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Woerden
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Zegveld
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig als onder andere de Audi e-tron GT kan op steeds meer plekken. Een slimme eigen goedkope laadpaal Zegveld kopen is een goede investering. Hij is altijd beschikbaar en je hoeft niet onzeker te zijn over een goede actieradius. Verder is het stukken betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. De kosten bestaan uit: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de tarieven voor de elektriciteit (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn auto en mijn situatie? Hieronder delen we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden rondom laadpaal laten installeren in Zegveld. Op EVplan.nl lees je ook meer over Zero Emission.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Zegveld kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Bekijk altijd goed de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadzuil maakt gebruik van de doorsnee 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus veel sneller een auto opladen. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt gemakkelijk jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Zegveld. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Goedkoop en snel laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel of een losse kabel. Het pluspunt van een vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een bijkomend voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er door wind en regen water in kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander minpunt is dat het er wat rommelig bij hangt. Ook is het zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het gemak van een losse kabel (of socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je pakt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarbovenop ziet het er wat netter uit en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Waar je op moet letten is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel is vaak de beste keuze. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n scenario kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: probeer ook eens de snelladers in Zegveld.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit is praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door meer en meer slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder delen we meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Zegveld vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen zijn heel divers. De investering van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €800 tot +/- €3425. De prijs wordt bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Verder heb je de keuze uit slimme stations met innovatieve functies als Hub/Satellite die duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Zegveld. Type laadpaal Laadcapaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €525- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €500- €650 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €650- €755 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €855- €950
Betrouwbare merken
- EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
- Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
- Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
- Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
- Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
- Overweeg ook: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger en Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Prijzen voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Zegveld wisselen tussen de €450 en +/- €2175. Dit hangt vooral af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter het perceel, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Informatie over laadpassen
Doorgaans wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is geen vereiste, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen ongeveer €3,75 op maandbasis.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Zoek erkende leveranciers die werken in je omgeving.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Op deze pagina hebben wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1081 kilometer (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde begroten we welke besparing er mogelijk is. In ons geval nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zegveld):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,130 | €140,53 | €1686,36 |
Elektrisch rijden | €0,046 | €49,73 | €596,71 |
Besparing | €0,084 | €90,80 | €1089,65 |
Laadpaal aanvragen gemeente Woerden
Rijd je een elektrische auto, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Zegveld aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente wijst uit of en op welke plek de laadzuil geactiveerd wordt. Hierbij bekijken zij zaken als toegankelijkheid en veiligheid. Elke EV-rijder kan het gebruiken. Extra achtergrondinfo is ook te lezen op www.woerdenwijzer.nl. Hier kan je ook lezen of de gemeente subsidies verstrekt. Veel gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Energieleverancier.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Zegveld zijn elke dag werkzaam. Iedereen kan daar gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten schommelen tussen de €0,265 tot €0,590 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het Google Maps overzicht onderzoek je de openbare laadstations in Zegveld. Doorzoek daarnaast laadplekken en leveranciers in Kamerik, Hekendorp, Waarder, Driebruggen en Papekop.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een extra stukje service richting klanten, bezoekers en personeel. Bekijk je de mogelijkheden voor een parkeerterrein met meer dan 10 parkeervakken? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij meerdere subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Bovendien verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis inclusief installatiewerk varieert qua prijs tussen de €925 & €2150. Het tarief wordt gecalculeerd a.d.h.v. het soort laadsysteem (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw vaste energieleverancier zoals NLE, Engie, Eneco, Essent, Budget energie en Vandebron, Pure energie, PowerPeers, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,00 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto kost al gauw €9,50 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een EV anno 2024 heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Utrecht.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De leverancier legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Via dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de installateur overleg je waar de laadpaal wordt geplaatst om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De ervaren laadpaal installateur in Zegveld monteert het als wallbox of op een vrijstaande paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Innovatieve modellen vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Zegveld kan het allemaal juist aansluiten. De kosten daarvoor bedragen zo’n €1000. Bedenk wel: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. De meeste beschikbare elektrische auto’s in Zegveld hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Woerden verschaft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Vraag daarbij gerust of het laadpunt in de buurt van jouw woning kan komen te staan. Zie ook de website van de gemeente www.woerdenwijzer.nl.