Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Een gevolg is dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Je kunt dan beter kiezen voor een 100% eigen laadpaal in Zwartewaterland aan huis. Op basis van een particulier laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Polestar 2 & Skoda Enyaq iV 80X. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is veel voordeliger. Op deze pagina bekijk je praktische informatie over geschikte laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Voordelige autorijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €925.
- Een eigen laadstation aan huis verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Zwartewaterland
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het elektrisch laden van een EV zoals een Polestar 2 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Zwartewaterland kopen is een goede investering. Het is ontzettend handig in gebruik en je kunt rekenen op een goed geladen accu. Bovendien is het een stuk voordeliger dan bij een publiek laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de kosten van jouw eigen stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mijn auto en mijn situatie? In het gedeelte hieronder delen we tips en adviezen met betrekking tot laadpaal laten installeren in Zwartewaterland. Zie ook onze informatie over Elektrische autoverzekering.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Zwartewaterland kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een losse paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Check de afstand tussen de auto en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase aansluiting werkt met de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Het 3-fase systeem is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt gemakkelijk de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Zwartewaterland. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Voordelig opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Laadkabel: vast of los
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het gemak van een vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er door wind en regen water in kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Daarnaast kan het zijn dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ook is het in de praktijk zo dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Je pakt namelijk de stekker die je in de auto hebt liggen. Eveneens oogt het een stuk georganiseerder en blijft de kabel langer goed. Het minpunt is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadpaal zonder vaste kabel is doorgaans toch praktischer. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Zwartewaterland.
Enkele of dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Erg handig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Smart functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. Bijgaand lees je extra details over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Zwartewaterland vergelijken
De tarieven van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €725 t/m €3350. De kosten worden tot stand door o.a. het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Daarnaast kan je kiezen voor slimme laadpunten met speciale features als gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Zwartewaterland. Soort laadstation Laadcapaciteit Tijd volle batterij Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €545- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €525- €625 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €685- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €880- €1005
Betrouwbare producten
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
- Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
- Alternatieve marken: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric of Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.
Installatieprijzen 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Zwartewaterland bedragen tussen de €340 en ongeveer €1950. Dit wordt berekend aan de hand van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Soms wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €3,25 op maandbasis.
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Zoek erkende leveranciers uit jouw gemeente.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Bijgaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1026 km per maand. Met dit aantal kilometers verwachten we wat je kunt besparen. In onze calculatie gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zwartewaterland):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Aandrijving | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,150 | €153,90 | €1846,80 |
Elektrisch | €0,041 | €42,07 | €504,79 |
Besparing | €0,1090 | €111,83 | €1342,01 |
Laadpaal aanvragen gemeente Zwartewaterland
Heb je een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Zwartewaterland aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente zal concluderen of en op welke plek de laadzuil geactiveerd wordt. Daarbij bekijkt de gemeente relevante zaken als bereikbaarheid en drukte. Iedere woningbezitter mag hier parkeren en laden. Updates en informatie is te vinden op www.zwartewaterland.nl. Hier lees je bovendien of je een subsidie kunt krijgen. Steeds meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Betrouwbare laadpaal.
Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Zwartewaterland kan je op meer en meer plekken vinden. Elke weggebruiker kan hier laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven liggen tussen de €0,275 en €0,590 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In onze maps kaart treft je de openbare laadstations in Zwartewaterland. Check tevens laadstations en aanbieders in Hattem, Zwolle, De Wolden, Staphorst en Meppel.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal bij je bedrijf is een prettige service voor werknemers en klanten. Heb je een kantoor of bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Bovendien kan je iets bijverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief de installatieservice zit zo tussen de €950 – €2150. Het tarief komt tot stand door welk merk je kiest (wel of geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Engie, Eneco, Essent, Energiedirect, Budget energie en PowerPeers, Pure energie, Oxxio, Vattenfall. Over het algemeen niet meer dan €0,230 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,50 p/100 km. Om een indicatie te geven: een benzineauto kost om en nabij de €10,20 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een basis EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Overijssel.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De leverancier legt een aparte stroomgroep aan in jouw meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de monteur bespreek je waar de laadpaal wordt geplaatst om de werkzaamheden binnen de perken te houden. Jouw laadpaal installateur in Zwartewaterland zet het laadstation vast tegen de muur of installeert het op een paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Onderaan de streep is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste elektrische voertuigen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De nieuwste elektrische wagens vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). We spreken ook wel over krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Zwartewaterland kan het allemaal juist aansluiten. De totale onkosten bedragen circa €1100. Belangrijk: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese leveranciers. Veel beschikbare elektrische auto’s in Zwartewaterland zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Zwartewaterland heeft momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Eventueel kun je wel proberen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of de paal vlakbij jouw woning kan komen te staan. Zie ook www.zwartewaterland.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente