Welke aanbieders zijn er voor laadpassen?
Als je een elektrische auto wilt opladen heb je een oplaadpunt en een laadpas nodig. Om wat duidelijker te maken hoe dit in Nederland geregeld is leggen we eerst uit wie in deze markt ervoor zorgen dat de openbare oplaadpunten er zijn en ze gebruikt kunnen worden. De markt van openbare oplaadpunten kan grofweg worden onderverdeeld in :
- laadpuntexploitanten
- laaddienstverleners
De afspraken tussen de marktpartijen zijn vastgelegd en worden beheerd door een centrale vereniging die ervoor zorgt dat alle partijen hun afspraken nakomen. Deze afspraken noemen we interoperabiliteitsafspraken. Dit wil in het kort zeggen dat iedereen overal moet kunnen opladen met zijn oplaadpas van welke aanbieder dan ook. Hiervoor maken de exploitanten en de dienstverleners afspraken met elkaar over tarieven en uitwisseling van de informatie. De laaddienstverleners geven de laadpassen uit. Wanneer men met deze pas gaat opladen zorgt de exploitant ervoor dat de oplaadpaal vrijgegeven wordt en er doorgegeven wordt aan de dienstverlener waar men klant is dat er opgeladen is en hoeveel of hoe lang. Eigenlijk werkt dit dus min of meer hetzelfde als bij je stroomaansluiting thuis alleen nu met een pas waarmee men overal kan opladen. Onlangs is het zogenaamde Verdrag van Vaals gesloten tussen 6 landen waaronder Nederland. Hierdoor is het straks ook in het buitenland mogelijk om je elektrische auto met dezelfde laadpas op te laden. De verrekening verloopt via een automatiseringssysteem waarover in dit verdrag afspraken zijn gemaakt. Zie ook de beste laadpassen van dit moment.
Een aantal voorbeelden van exploitanten van oplaadpalen zijn :
- Essent
- Vattenfall
- The New Motion
- Eneco
Voor het aanschaffen van een laadpas kunt u onder ander terecht bij :
- The New Motion
- Essent
- Travelcard
- Mister Green EV
- Eneco
- Vattenfall
Kosten
De kosten van het laden zijn erg verschillend en en de jaarlijkse kosten van het abonnement verschillen per aanbieder maar lopen uiteen van €45,- tot circa € 150,- op dit moment. Voor een overzicht zie ook goedkoopste laadpas.
Betalen met SMS
Bezitters van een elektrische auto kunnen ook zonder abonnement hun auto opladen bij de snellaadstations van Essent. Ze betalen de laadbeurt via sms. Essent is het eerste bedrijf in Europa dat laden via sms op deze manier aanbiedt. Het unieke van de service is dat gebruikers zich niet vooraf hoeven aan te melden. Ook is er geen laadpas of -abonnement nodig. Via een sms-bericht wordt de laadsessie gestart en beëindigd.
Hoe werkt sms-laden?
Gebruikers van het snellaadstation sturen een sms-bericht naar het nummer dat op het station is vermeld. Microincasso, zoals de nieuwe bestel- en betaalmethode heet, vraagt gebruikers vervolgens per sms eenmalig om hun bankrekeningnummer, zodat het opladen van de elektrische auto in rekening kan worden gebracht. Daarna kan de laadsessie worden gestart. Wanneer de gebruiker de laadbeurt per sms beëindigt, ontvangt hij een sms-bericht, waarin staat welk bedrag via Microincasso wordt afgeschreven. Microincasso zet nadrukkelijk in op de veiligheid van de betaalmethode. Na de eerste keer snelladen ontvangt de gebruiker eenmalig één cent op de betaalrekening met het verzoek om de daarbij vermelde code per sms terug te sturen. Daarmee worden bankrekeningnummer en telefoonnummer aan elkaar gekoppeld en wordt misbruik onmogelijk gemaakt. Microincasso is een nieuwe bestel- en betaalmethode voor producten en diensten tot 50 euro die vrijwel alle aankoopdrempels weghaalt. Een simpel sms’je en het product is niet alleen besteld, maar ook meteen betaald.
Hoe lang duurt het opladen van een elektrische auto ?
Dat is afhankelijk van hoe leeg je accu’s zijn en hoe snel jouw auto kan laden. Thuis, met een 220 V-aansluiting, mag je rekenen op tot wel acht uur, bij een oplaadpunt een à twee uur, maar bij een snellaadpaal zoals die langs de snelweg komen, zou het in maximaal 30 minuten gepiept moeten zijn. Of je snel kunt laden, hangt wel van het type auto en accu af. Overigens gaat het opladen van de eerste 60 à 70 procent sneller dan de rest, dus je hebt al snel een bruikbare lading als je niet meer heel ver hoeft.